Rakyat Malaysia Mudah Kena Sakit Jantung

Pakar diet, Gary Lee Poh Sing menyatakan rakyat Malaysia mudah mengalami serangan penyakit jantung dan strok berbanding penyakit kronik lain seperti kanser dan kencing manis(diabetes).

Jenis Sakit Jantung

Terdapat 4 jenis sakit jantung utama yang biasa merupakan etiologi yang dijangkiti oleh seseorang pesakit. Mereka adalah:

1. Penyakit jantung koronari

Penyakit jantung koronari (CHD), juga dikenali sebagai penyakit arteri koronari. Ia adalah antara jenis penyakit jantung yang paling biasa. CHD berlaku apabila plak tumbuh di dinding arteri koronari dan menghadkan aliran darah ke otot jantung. CHD akhirnya boleh menyebabkan serangan jantung.

2. Aritmia(Arrhythmia)

Aritmia adalah salah satu daripada keadaan jantung yang paling biasa. Ia mungkin muncul sebagai perasaan yang berkecai di dada anda atau merasa seolah-olah hati anda melangkau denyutan. Jika anda mengalami aritmia, biarlah doktor anda tahu supaya mereka dapat menentukan jika pemeriksaan lanjut diperlukan.

3. Penyakit injap jantung

Hati anda mempunyai empat injap yang berfungsi serentak untuk memastikan bahawa darah dipam dalam arah yang betul. Penyakit injap jantung boleh berlaku apabila satu atau lebih daripada satu injap jantung anda tidak berfungsi dengan betul.

Penyebab penyakit injap jantung termasuk stenosis, penebalan atau pemasangan flaps katup yang mencegah injap dari pembukaan sepenuhnya. Regurgitasi atau kebocoran injap akan menyebabkan darah mengalir kembali ke dalam hati. Dan atresia, ketiadaan kongenital pembukaan injap yang mencegah darah mengalir melaluinya.

4. Kegagalan jantung

Kegagalan jantung tidak selalunya istilah sinonim dengan ketidakupayaan jantung anda berfungsi. Secara amnya ini adalah keadaan jantung di mana kapasiti pam jantung tidak mencukupi untuk memenuhi permintaan darah dan oksigen yang diperlukan oleh seluruh badan. Ini boleh menjadi hasil daripada pelbagai keadaan yang menyebabkan kelemahan otot jantung.

Di antara faktor yang telah dikenalpasti menyumbang kepada serangan jantung di kalangan rakyat Malaysia adalah makanan yang tidak seimbang dan juga gaya hidup yang tidak aktif seperti kurang bersenam.

Empat Tahap Kegagalan Jantung

Terdapat 4 tahap kegagalan jantung iaitu Tahap A, B, C dan D. Tahap-tahap ini terdiri dari “risiko tinggi untuk mengembangkan kegagalan jantung” kepada “kegagalan jantung.

Tahap A

Tahap A dianggap sebagai pra-kegagalan jantung. Ini bermakna anda berisiko tinggi mengalami sakit jantung kerana faktor keturunan atau genetik di mana anda mempunyai ahli keluarga yang menjangkiti penyakit ini atau anda mempunyai salah satu daripada keadaan perubatan berikut:

  • Hipertensi
  • Diabetes
  • Penyakit arteri koronari
  • Sindrom metabolisme
  • Sejarah demam rematik
  • Sejarah keluarga kardiomiopati
  • Sejarah mengambil dadah yang boleh merosakkan otot jantung

Tahap B

Tahap ini dianggap sebagai kegagalan jantung yang akan jadi. Ini bermakna anda telah didiagnosis dengan disfungsi ventrikel kiri sistolik tetapi tidak pernah mengalami gejala sakit jantung.

Kebanyakan orang yang mengalami sakit jantung di Tahap B mempunyai echocardiogram (echo) yang menunjukkan pecahan ejection (EF) sebanyak 40% atau lebih kurang daripadanya. Kegagalan ini boleh diakibatkan oleh banyak sebab.

Tahap C

Pesakit dengan sakit jantung di Tahap C telah didiagnosis dengan kegagalan jantung dan mempunyai tanda-tanda dan gejala lebih jelas.

Terdapat banyak gejala sakit jantung. Yang paling umum adalah:

  • Sesak nafas
  • Rasa letih
  • Kurang keupayaan untuk bersenam
  • Kaki menjadi lemah
  • Selalu bangun pada tengah malam untuk membuang air kecil
  • Kaki dan perut bengkak

Tahap D

Pesakit dengan Tahap D mempunyai gejala-gejala lanjut yang tidak mendapat dirawat dengan baik. Ini adalah peringkat akhir untuk sakit jantung.

Simptom dan gejala: 12 tanda sakit jantung

Jika anda ingin tahu sama ada anda mempunyai penyakit sakit jantung atau tidak, boleh anda semak dengan keadaan kesihatan badan anda dan tengok sama ada anda mempunyai 12 gejala pada badan anda atau tidak.

Jika ada beberapa tanda-tanda yang disenaraikan menemui dengan keadaan anda, maka mungkin anda sudah menjangkiti sakit jantung dan anda adalah dinasihat untuk jumpa doktor supaya dapat rawatan secepat mungkin.

  1. Selalu rasa dada sakit
  2. Sakit perut atau perut kembung dan mengalami pencernaan yang susah
  3. Selalu pening kepala
  4. Dengkuran yang sangat kuat seperti bengkak atau tersedak
  5. Berpeluh walaupun cuaca sejuk
  6. Bengkak di pergelangan kaki, jari kaki atau tapak kaki.
  7. Bengkak buku lali
  8. Denyutan jantung tidak teratur
  9. Selalu rasa letih dan mengantuk
  10. Sesak nafas
  11. Urat leher semakin kembang
  12. Batuk kering atau berterusan

Cara Untuk Merawat Sakit Jantung

Pakai Ubat

Pelbagai ubat yang boleh didapati untuk kebanyakan keadaan jantung. Kebanyakan dari ubat itu adalah digunakan untuk mengelakkan pembekuan darah.

Ubat utama yang digunakan ialah:

  • Statin: untuk menurunkan kolesterol.
  • Penipisan darah: ubat seperti warfarin untuk mengelakkan pembekuan darah.
  • Beta-blocker: digunakan untuk merawat serangan jantung, kegagalan jantung, dan tekanan darah tinggi.
  • Angiotensin-converting enzyme (ACE) inhibitors: ubat ini digunakan untuk kegagalan jantung dan tekanan darah tinggi

Doktor anda akan membuat ujian atas keadan jantung anda dan memberikan ubat yang selamat dan berkesan. Mereka juga akan menggunakan ubat-ubatan untuk merawat keadaan asas yang boleh menjejaskan jantung, seperti diabetes sebelum mereka menjadi bermasalah.

Rawatan untuk serangan jantung

Rawatan serangan jantung di hospital

Setiap minit selepas serangan jantung, lebih banyak tisu jantung merosot atau mati. Memulihkan aliran darah dengan cepat dapat membantu mencegah kerosakan jantung selanjutnya.

Angioplasti koronari dan stenting

Prosedur ini juga dikenali sebagai campuron koronari perkutaneus atau percutaneous coronary intervention(PCI). Doktor akan memasukkan tiub panjang (catheter) atau masuk belon yang melalui arteri di pangkal paha atau pergelangan tangan ke arteri yang tersekat di dalam hati anda.

Jika anda mempunyai serangan jantung, prosedur ini sering dilakukan dengan segera selepas cardiac catheterization yang merupakan prosedur yang digunakan untuk mencari penyumbatan.

Pembedahan pintasan arteri koronari (artery bypass)

Dalam sesetengah kes, doktor melakukan pembedahan pintasan kecemasan pada masa serangan jantung. Walau bagaimanapun, jika anda mungkin mengalami pembedahan pintas selepas jantung anda mempunyai masa kira-kira tiga hingga tujuh hari untuk pulih dari serangan jantung anda.

Pemindahan jantung

Dalam sebilangan kes yang kecil, apabila jantung rosak teruk dan ubat jadi tidak berkesan, atau apabila jantung tidak dapat memadamkan darah di sekeliling badan dengan secukupnya, maka pemindahan jantung mungkin diperlukan.

Transplantasi jantung melibatkan menggantikan hati yang rosak atau tidak berfungsi dengan baik dengan hati dari penderma yang sihat.

Pencegahan untuk elakkan sakit jantung

Menurut Gary Lee Poh Sing, faktor lain termasuk tekanan hidup yang semakin meningkat seperti sentiasa berhutang. Oleh yang demikian untuk mengelakkan dari diserang sakit jantung ni individu di nasihatkan untuk mengurus wang dengan baik supaya tidak berhutang dan hati dapat hidup dalam keadaan yang aman.

Selain daripada itu, anda juga perlu mengamalkan amalan pemakanan yang sihat sebagaimana yang disyorkan oleh Piramid Pemakanan Negara.

sakit jantung
sakit jantung

Pada masa yang sama aktiviti bersenam dan mengelakkan diri dari terjebak dalam elemen yang boleh memberikan tekanan dalam kehidupan seharian juga perlu diamalkan oleh setiap individu.

Faktor luaran yang mungkin menyebabkan sakit jantung

Sakit jantung ni memang sukar dikesan dan boleh menyerang sesiapa sahaja. Memang secara asasnya blog ni bersetuju dengan faktor-faktor penumbang serangan sakit jantung yang disebutkan tadi. Semuanya berpunca dari dalaman individu itu sendiri.

Cuma bagi blog ni pula bukan setakat faktor dalaman, faktor luaran dan suasana sekeliling pun boleh menjadi ‘mediator’ untuk serangan jantung ni. Beberapa faktor yang mungkin berkaitan mengikut pandangan blog ni:

Bila tengah memandu kereta tiba-tiba kena hon dengan kuat oleh kenderaan lain. Maklumlah pemandu kat sini semuanya nak cepat. Itu pun boleh buat huru hara dan kelam kabut dan boleh meningkatkan kebarangkalian serangan jantung kalau tak menyirap darah pun.

Bila tengok berita-berita mengejutkan yang tidak tersangka-sangka kat dalam media, maklumlah sekarang ni sudah ‘macam-macam ada’ gambar-gambar, klip video dan sebagainya pun boleh kasi heart attack juga.

Bila sudah banyak buat pelaburan dalam macam-macam skim, semua orang nak kaya ekspress, tiba-tiba terkantoi ditipu oleh pihak-pihak tertentu. Huh, memang luluh rasanya jantung tu kan?

Itu baru tiga faktor luaran yang blog ni kenalpasti secara sepintas lalu, pastinya ada banyak lagi kejutan dan faktor yang boleh membawa serangan jantung yang boleh dikongsikan di sini.

Mungkinkah dentuman mercun di stadium juga boleh menyumbang kepada serangan jantung. Tengah syok layan bola tetiba aje berdentum bunyi mercun.

Nota kaki: Senaman jari jemari di keyboard tidak boleh dianggap sebagai aktiviti senaman mahupun bersenam.

Rujukan:

Artikel berkaitan:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *