Web Analytics
cara hilangkan sedu

Petua dan Cara Hilangkan Sedu Dengan Cepat

Apa Itu Sedu?

Hiccup, dalam bahasa melayu adalah sedu. Kita semua boleh mengalami bersedu pada bila-bila masa dan kita akan keluarkan bunyi lucu semasa bersedu.

Sesetengah orang mendapati ia sangat lucu, tetapi ada juga sesetengah orang membencinya apabila mereka mendengarnya, ada yang berasa marah dan tertanya-tanya apa yang orang makan itu membuat mereka sedu begitu banyak kali.

cara hilangkan sedu

Kadang-kadang apabila seseorang makan dengan banyak, mereka akan sedu dengan banyak kali, dan mereka berasa hairan apa yang menyebabkan keadaan demikian.

Dari pandangan saintifik atau secara biologi yang betul, sedu berasal dari otot berbentuk kubah dalam tubuh kita yang dinamakan sebagai diafragma. Diafragma terletak tepat di atas perut dan ia memisahkan bahagian atas badan kita dari bahagian bawah badan.

Apa Kaitan Antara Diafragma Dengan Sedu?

Dalam keadaan yang biasa, diafragma berfungsi dengan lancar dan sempurna. Apabila kita menghirup udara, diafragma akan turun dan ia membantu anda menarik hawa ke dalam paru-paru anda.

Apabila anda menghembuskan nafas atau bernafas, maka diafragma akan melegakan dan aliran udara keluar dari paru-paru ke belakang dan keluar melalui lubang hidung dan mulut kita.

Anda mungkin ingin tahu dalam semua ini apakah hubungan antara diafragma dengan penyebab sedu. Kadang-kadang, diafragma akan diganggu dan ia turun dengan cara yang kasar. Anda menyedut sedikit udara ke dalam dengan tiba-tiba dan ketika tergesa-gesa tiba-tiba udara memukul kotak suara dan itu berakhir dengan sedu.

Bagaimanakah Diafragma Itu Menjadi Jengkel Dan Bersedu?

Ada kala kita nampak makanan kegemaran kita hidang di depan kita atau ketika kita sangat lapar kita cenderung makan makanan dengan cepat. Sekarang anda mesti faham bahawa apabila anda sangat berpuas hati selepas makan, kenapa sedu yang menjengkelkan itu berlaku dan merosakkan mood anda.

Ini semua adalah disebabkan oleh kerengsaan diafragma. Juga, apabila terdapat kerengsaan di dalam perut atau tekak kita sering cenderung mendapat sedu.

Kebanyakan sedu tidak bertahan lama dan mungkin akan hilangkan sendir dalam masa beberapa minit saja. Tetapi apabila ia terus wujud dan berlaku lebih dari satu minggu maka anda mungkin sudah mempunyai masalah kesihatan dan perlu pergi dapatkan rawatan.

Cara-cara Yang Boleh Pakai Untuk Hilangkan Sedu

1. Minum Air Panas

Ada ramai orang yang mengalakkan untuk minum air yang banyak untuk menghilangkan sedu. Tetapi minum air yang banyak kadang-kadang berkesan dan kadang-kadang tidak. Ada orang juga walaupun hentikan sedu lepas minum air yang banyak, tetapi lepas beberapa minit saja ia kembali lagi.

Apa yang lebih baik untuk anda lakukan adalah anda boleh cuba untuk minum air panas yang banyak. Air panas yang mengalir ke dalam badan dapat menghangatkan perut dan diafragma. Selepas dihangatkan, Diafragma akan berkembang dan aliran udara dalamnya akan jadi lancar.

2. Tahan Nafas

Kadang-kadang apabila anda menahan nafas selama beberapa saat atau anda boleh kira di hati sampai ke 10. Dengan membuat demikian sedu anda mungkin anda hilangkan juga.

3. Jerit Kuat dan Berpanjangan

Boleh juga anda cuba untuk jerit dengan suara yang kuat dan buat masa yang panjang tanpa berputus-putus. Macam jeritkan suara “Ahhh….” dengan bunyi yang panjang dan selepas tu sedu akan berhenti.

4. Tekan Dada Anda Dengan Kuat

Bersandar atau bengkok badan anda ke hadapan untuk memampatkan dada anda. Dengan melakukan demikian, ia dapat bantu untuk memberikan tekanan kepada diafragma anda.

5. Urut Arteri Karotid

Kita semua orang mempunyai arteri karotid di kedua-dua belah leher kita. Ia adalah tempat untuk anda rasakan apabila anda memeriksa denyutan dengan menyentuh leher anda. Bersedekah, putar kepala ke kiri, dan urut arteri di sebelah kanan dalam gerakan bulat selama 5 hingga 10 saat. Membuat urutan ini mungkin dapat menghilangkan sedu dengan cepat.

6. Menyedut Buah Lemon

Sesetengah orang menambah sedikit garam ke atas kepingan lemon mereka untuk menambahkan kesannya. Bilas mulut anda dengan air untuk melindungi gigi anda dari asid sitrik.

7. Minum Teh Halia

Potong sebatang halia dalam kepingan dan rendam dengan air panas. Tunggu dalam masa 10 minit sampai 15 minit untuk cecair halia mengalir untuk bercampur dengan air panas itu. Lepas tu, terus angkat dan minum. Ingat jangan campur apa-apa pun ke dalam teh halia tu. Honey dan gula pun tidak boleh untuk kekalkan ketulenan dan kehangatan sifat halia tu.

8. Pakai Tangan Untuk Menghilangkan Sedu

Jika menutup mulut anda tidak membantu anda untuk menyingkirkan sedu, boleh anda cuba tekankan telapak tangan dengan ibu jari tangan anda yang lain. Tekan dengan tenaga yang lebih kuat lebih baik.

Sebagai alternatif, anda boleh memerah ibu jari kiri anda di antara ibu jari dan telunjuk kanan. Ketidakselesaan adalah gangguan yang mempengaruhi sistem saraf anda dan membuat demikian mungkin dapat menghilangkan sedu.

9. Tutup Telinga Anda

Tutup telinga dengan jari di kedua-dua belah telinga anda selama 20 hingga 30 saat. Sebagai alternatif, anda boleh menekan kawasan lembut di belakang telinga anda, tepat di bawah pangkal tengkorak. Ini menghantar isyarat “santai” melalui saraf vagus, yang menghubungkan ke diafragma.

10. Penggabungan Beberapa Cara Sekali

Apa yang selalu berkesan untuk saya adalah dengan penggabungan beberapa cara yang dinyatakan di atas. Ambil air panas yang secukupnya, tutup telinga dengan jari, bengkok pada pinggang dan menelan air liur. Saya fikir ia mempunyai kaitan dengan tidak menelan udara. Tetapi ini saya tidak berapa pasti. Saya hanya tahu bila saya buatkan gabungan aktiviti ini, sedu saya dapat dihilangkan dan cara-cara ini sangat berkesan untuk saya.

Macam Mana Hilangkan Sedu Bayi

Kita tahu bahawa sedu adalah gejala diafragma yang terancam, yang boleh berlaku apabila bayi menjadi marah atau menangis. Bayi juga boleh sedu apabila mereka makan atau minum terlalu cepat. Bila minum atau makan dengan cepat, perut mereka akan berkembang dengan terlalu cepat dan menjengkelkan diafragma. Apabila ini berlaku, diafragma mula menjadi kekejangan dan tali vokal terkunci dan menyebabkan sedu.

Cara-cara untuk hilangkan sedu bayi adalah:

  • Pukul dengan ringan dan perlahan-lahan di bahagian belakang bayi.
  • Beri bayi cucuk puting.
  • Umuh air mengeluh(gripe water) kepada bayi anda.
  • Biarkan saja bayi sedu sampai henti sendiri tanpa perlu lakukan apa-apa.

Bilakah Anda Perlu Jumpa Doktor?

Seseorang harus pergi berjumpa doktor jika sedu menjadi kronik dan berterusan (jika mereka berterus lebih daripada 3 jam), atau jika ia menjejaskan anda untuk masuk tidur, mengganggu makan, menyebabkan refluks makanan atau muntah.

Sedu jarang perlukan kecemasan perubatan. Sekiranya sedu berlangsung lebih dari 3 jam, berlaku dengan sakit perut yang teruk, demam, sesak nafas, muntah, meludah darah, atau rasa seakan-akan tenggorokan nak ditutup, maka anda harus pergi jumpa doktor dan mendapatkan rawatan yang diperlukan.

Baca juga: Petua Untuk Hilangkan Kedut Bawah Mata (Eyebag) Yang Berkesan

Leave a Comment