Jenis Potongan Rambut Yang Cocok Ikut Bentuk Muka Lelaki

Potongan rambut adalah faktor penting yang boleh membuat muka anda kelihatan baik atau buruk bergantung kepada jenis pemotongan yang anda pilih. Memilih rambut yang sempurna sesuai untuk ciri-ciri wajah dan keperibadian anda adalah sangat penting.

Oleh kerana orang yang berlainan mempunyai ciri-ciri wajah yang berbeza, memilih pemotongan rambut yang betul adalah sukar bagi sesetengah orang. Sesetengah orang mempunyai ciri-ciri positif tertentu di wajah mereka seperti mata atau bibir yang harus dianalisis apabila potongan rambut dipilih.

potongan rambut

Bahagian tertentu pada muka anda harus dipertimbangkan apabila memilih rambut yang sesuai untuk diri sendiri. Orang yang mempunyai wajah yang lebih luas dapat mengurangkan kepenuhan wajah mereka dengan jenis potongan rambut tertentu.

Anda juga boleh membuat muka anda kelihatan lebih cantik dan berbentuk dengan potongan rambut lain. Anda boleh mendapatkan bantuan dari penata rambut profesional untuk memilih gaya rambut yang paling sesuai untuk anda.

Di sini adalah senarai gaya rambut yang paling popular untuk semua lelaki. Jika anda mendapati satu gaya rambut yang anda suka, pastikan anda menyimpan halaman ini supaya anda boleh menunjukkan gaya gunting rambut yang anda mahu ini kepada tukang potong rambut di barbershop yang anda kunjungi.

Fade dan Taper

Potongan rambut fade pernah dilihat sebagai gaya rambut edgier yang mungkin tidak diterima di tempat kerja. Tetapi dengan kebangkitan fade dalam beberapa tahun kebelakangan ini, gaya rambut fade lelaki ini telah diterima secara meluas di banyak tempat.

Taper Fade

Taper FAde Haircut

Low Fade

Low Fade

High Fade

High Fade

Mid Fade

Mid Face

Bald/Skin Fade

Bald Fade

Undercut

Undercut pada umumnya merujuk kepada mana-mana potongan rambut lelaki yang panjang lebar di atas kepala. Manakala di belakang dan sisi kepala, ia akan dipotong dengan rapat, pudar atau bahkan penuh dengan ‘buzz’ seperti yang kita tahu dari pemotongan buzz.

Mendapatkan undercut yang sempurna adalah mengenai ketepatan, tumpuan, dan kemahiran. Dan sejak versi fade menjadi semakin popular, memilih tukang rambut yang mahir dengan pemotongan rambut undercut adalah penting.

Undercut Comb Over Pomp

undercut

Messy Textured Top + Undercut Fade + Full Beard

potongan rambut undercut

Pompadour

Pompadour adalah salah satu daripada potongan rambut yang paling mudah dikenali. Elvis, The King of Rock and Roll mempamerkan rambut pompadour yang tinggi sebagai sebahagian daripada gaya ikoninya.

Macam mana dapatkan gaya rambut pompadour

Seperti kebanyakan gaya rambut, kami mengesyorkan untuk anda mengambil gambar yang ditunjukkan kepada tukang rambut anda apabila anda pergi untuk mendapatkan gaya rambut ini. Potongan rambut ini sebenarnya agak mudah. Apa yang perlu ketahui adalah potong sisi rambut jadi pendek, dan rambut di atas simpan bagi dia panjang.

Rambut di tepi boleh digunting dengan cukur panjang. Pakai cukur yang lebih pendek (# 2) akan potong dengan baik dengan rambut yang lebih pendek. Dan cukur yang lebih panjang (# 5) akan potong dengan baik dengan pompadours yang lebih panjang.

Ini semua terpulang kepada citarasa rambut anda sendiri. Akhirnya, tanyakan kepada tukang gunting rambut anda atau stylist untuk taper potongan rambut anda supaya rambut boleh memudar ke kulit leher anda.

Pompadour Fade

pompadour

Modern Pomp + Mid Skin Fade + Hard Part

pompadour hairstyle

Disconnected Pompadour

Pompadour terputus secara khusus merujuk kepada bahagian yang keras di rambut dari sisi ke bahagian atas.

disconnected pompadour

Quiff

Gaya rambut Quiff itu sendiri telah wujud selama beberapa tahun pada masa ia menjadi popular sebagai reaksi pasca perang terhadap pemotongan buatan tentera dan gaya perang rata. Tetapi ia hanya menjadi ikonik dengan kemunculan rock ‘n’ roll, apabila ia menjadi satu trend dan pemberontakan dari golongan remaja.

Textured Modern Quiff

quiff haircut

Spiky Quiff + Short Sides

quiff hairstyle

Comb Over

Kontemporari comb over adalah pilihan potongan rambut yang indah untuk rambut yang bergaya dan agak mudah dijaga. Ia mengambil masa kira-kira 5 minit untuk rambut anda jadi gaya dan tidak memerlukan terlalu banyak penyelenggaraan.
comb over

comb over haircut

Slicked Back

Slick kembali rambut anda adalah salah satu gaya rambut yang paling klasik untuk lelaki. Ia kelihatan mudah dan smart dan ia adalah cara mudah untuk menjadikan seseorang kelihatan bergaya.

slicked back hair

slicked back haircut

Buzz Cut

Potong buzz tradisional adalah sangat pendek dan ia dinamakan sedemikian sebab rambut yang dipotong sangat dekat dengan kepala dengan menggunakan pisau cukur. Mengenai penyelenggaraan, potongan ini adalah salah satu gaya yang paling mudah untuk diuruskan.

buzz cut

buzz haircut

Crew Cut

Secara amnya, anda boleh memikirkan crew cut sebagai potongan rambut yang sangat pendek, biasanya pakai pada potongan rambut anak atau budak lelaki.

Kebanyakan crew cut adalah sangat pendek, jadi tidak banyak gaya yang diperlukan.

crew cut

crew cut haircut

Faux Hawk

Rambut disikat bersama di bahagian hadapan untuk membentuk segitiga yang dibangkitkan di tengah. Tepat dibentuk di dahi dengan sisi yang pendek.

faux hawk

faux hawk haircut

Fringe

Gaya potongan rambut fringe adalah salah satu gaya rambut generasi baru yang jatuh di atas garis rambut depan kulit kepala untuk menutup dahi.

fringe

fringe haircut

Side Part

Untuk gaya rambut bahagian sisi, belakang dan sisi harus lebih pendek dari bahagian atas, tetapi bukan dengan cara yang drastis. Untuk rambut nipis atau biasa, pomade menawarkan kesinaran untuk rambut anda.

side part

Spiky

Rambut spiky membuat kemasukan ke arena gaya rambut pada 1990s. Ia masih bergaya sampai sekarang dan tidak memudarat ikut masa seperti banyak gaya rambut lain.

spiky hair

spiky haircut

Top Knot

Rambut di bahagian belakang dan sisi kepala anda perlu trim, tetapi bukan potong dengan gunting. Ini mewujudkan rupa seragam yang akan menyatukan simpul utama dan menjadikannya sangat ketara.

top knot

top knot hairstyle

Man Bun

Man bun adakah gaya rambut yang berbeza dengan top knot. Ringkasnya, ia hanya boleh dicapai pada rambut sederhana atau panjang. Ia boleh dilakukan dengan tarik rambut ke bahagian belakang atau atas kepala dan mengamankannya dalam gelung atau gegelung.

man bun

man bun hairstyle

Sumber foto dari Mens Hairstyles Today.

Baca juga: Ciri-ciri lelaki kacak yang digemari oleh wanita

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *