Nikmat Cuci Gigi di Klinik Pergigian

Kebanyakan orang datang jumpa doktor gigi apabila gigi mereka rasa sakit dan gusi bengkak. Doktor kata kalau gigi dah sakit sudah tak guna untuk jumpa doktor lagi sebab doktor pun tak dapat nak tolong.

klinik pergigian

Kalau gusi bengkak doktor cuma boleh memberi rawatan ubat tahan sakit. Pada pendapat saya, cakap doktor tu memang adalah benar. Kalau gigi kita tengah sakit, ia mungkin boleh menjadi sesuatu yang sangat merbahaya kalau nak cabut sebab bersangkutan dengan urat saraf.

Tujuan Cuci Gigi

Cara tradisional yang kebanyakan orang pakai adalah gosok dengan berus gigi setiap hari dua kali buat masa selepas bangun dan sebelum tidur. Tapi, cuci dengan cara tradisional sedemikian mungkin tidak dapat betul-betul bersihkan gigi kita.

Gosok, flos, dan pembersihan pergigian yang dilakukan setiap hari dapat membantu untuk menghilangkan plak dan mencegah masalah yang lebih serius. Jika anda mempunyai poket sebanyak 4 mm atau lebih, doktor mungkin mencadangkan cuci gigi untuk mengeluarkan plak di bawah gulung dan membantu merawat penyakit gusi.

klinik pergigian
klinik pergigian

Berapa Lama Untuk Buat Pemeriksaan Gigi?

Tapi bagi kita, bila gigi tak sakit jangan harap nak jumpa doktor sebab malas nak tunggu lama, lagi pun kita memang tak akan jumpa doktor.

Jadi setahun berapa kali perlu kita pergi cuci gigi? Mengikut apa yang dikatakan oleh doktor, biasanya pemeriksaan gigi perlu dibuat 2 kali setahun, iaitu setiap 6 bulan perlukan kita pergi ke klinik pergigian untuk membuat pemeriksaan. Kalau kita jenis orang yang cuma gosok gigi sekali buat setiap hari, memang elok sangat kita pergi cuci gigi 6 bulan sekali.

Cuci gigi atau dalam bahasa Ingeris adalah scaling. Fungsi scaling gigi maksudnya doktor akan buang segala plak keras di celah-celah gusi. Kalau buat rawatan ni, memang rasa ngilu dan gusi akan berdarah. Tetapi lepas tu gigi rasa ringan dan selesa. Kata orang sakit sekejap tapi berbaloi buat masa yang lama.

Berapa Lama Untuk Proses Pencucian?

Keseluruhan proses akan mengambil masa di antara 30 minit hingga satu jam secara purata. Ia dilakukan dalam posisi berbaring di kerusi pergigian yang selesa.

Cuci Gigi Sakit Atau Tidak?

Semasa proses cuci gigi, doktor anda akan mati rasa gusi dan akar gigi dengan anestesia. Tetapi cuci akar gigi akan menyebabkan sedikit ketidakselesaan. Selepas siap, anda boleh mengalami dengan gusi anda akan mati rasa dari anestesia dan kemudian mungkin rasa sedikit lembut.

Anda tidak patut rasa sakit semasa buat pembersihan gigi. Sekiranya anda mengalami kesakitan semasa pembersihan, beritahu doktor gigi anda. Doktor akan menentukan sama ada ketidakselesaan anda adalah disebabkan oleh masalah dengan satu atau lebih daripada satu dari gigi anda.

Berapa Harga Untuk Cuci Gigi?

Kos rawatan bergantung kepada klinik mana satu yang kita pergi. Kalau kita pergi ke klinik pergigian di hospital kerajaan atau Klinik UTC, harga cuma RM 1.00 saja, tetapi masa menunggu untuk giliran anda lama.

Harga cuci gigi di klinik swasta adalah lebih kurang RM70.00 hingga ke RM150.00 bergantung kepada tahap kekotoran gigi. Dari segi sakit, sama saja sama ada pergi ke klinik pergigian swasta atau kerajaan.

Pengalaman Scaling Gigi

Lama bagi saya tidak buat scaling, rasa agak menyakitkan pada pengingatan saya. Tempoh hari buat di klinik kerajaan sahaja tak ramai menunggu giliran.

Baru-baru ni saya buat rawatan scailing dan polishing. Pada asalnya gigi sakit, tetapi doktor kata dia tak boleh cabut kalau gigi sakit. Doktor cuma buat scaling dan polishing pada minggu ke 2. Sambil doktor buat rawatan, sambil kena bebel sebab gigi dah penuh plak yang keras. Nak tak nak kena tahan telinga juga.

cuci gigi
cuci gigi

Selepas semua selesai, mulut terasa ringan dan selesa, walaupun gusi berdarah, tetapi seluruh proses adalah nikmat sebenarnya. Nikmat bila mana mesin masuk celah gigi dan gusi! Nikmatnya selepas cuci gigi saya terasa ngilu yang teramat sangat.

Lepas ni saya gosok gigi 3 kali sehari dan jumpa doktor 3 kali setahun!

Ada juga kawan saya yang selalu pergi cuci gigi di klinik pergigian di kampus universiti yang dia belajar. Maklumlah kat kampus adalah free punya dan dia tak payah bayar.

Pernah doktor cakap giginya sudah bersih dan tidak payah scaling pun tak apa. Tapi dia masih nak buat jugak. Dia cakap sikit ngilu and berdarah tu sekejap saja bila nikmat selepas tu best.

Jadi, jangan kita takut untuk pergi jumpa doktor gigi dan cuci gigi anda demi kebersihan dan kesihatan gigi anda. Jika anda seorang perokok yang mempunyai gigi yang kuning atau gigi yang berkarat, adalah baik bagi anda pergi jumpa doktor gigi dan cuci gigi anda supaya boleh putihkan gigi sekali lagi.

Apa Yang Boleh Kita Pakai Untuk Cuci Gigi di Rumah?

Sekarang boleh anda dapati terdapat banyak cara-cara yang dikongsikan dalam blog-blog, sosial media, Youtube dan lain-lain portal untuk DIY cuci gigi di rumah. Antaranya termasuk guna arang, baking soda, soda bikarbonat dan lemon.

Hukum cuci gigi guna arang

Arang yang digunakan adalah jenis arang aktif. Ia sangat serupa dengan arang biasa yang boleh dipakai untuk nyalakan api bagi barbeque. Namun ia adalah khusus digunakan untuk aplikasi perubatan.

Jika anda ingin mencuba arang aktif untuk mencuci dan memutihkan gigi anda, anda boleh membelinya dalam bentuk serbuk atau dalam kapsul yang boleh buka. Campurkan dengan air untuk membuat pasta. Anda juga boleh cuba memercikkan arang ke jari basah atau berus gigi anda.

Perlu diingatkan bahawa teknik ini mungkin sukar untuk menyesuaikan diri. Arang aktif juga boleh mengotorkan baju anda.

Gosok gigi dengan baking soda (soda bikarbonat)

Baking soda mempunyai sifat pemutihan semulajadi. Sebab itulah ia menjadi bahan kandungan yang popular dalam ubat gigi.

Ia adalah pelembap ringan yang boleh membantu menanggalkan noda permukaan pada gigi.

Selain itu, baking soda memberikan alkali di persekitaran mulut anda yang menghalang bakteria untuk berkembang.

Gosok dengan lemon?

Sesetengah orang mengesyorkan menggosok gigi dengan jus lemon untuk memutihkan gigi. Tetapi, jus lemon sebenarnya merupakan asid sitrik dan boleh membahayakan gigi kita. Ia boleh menyebabkan gigi kehilangan kalsium dan kalsium merupakan mineral yang tidak boleh digantikan setelah hilang.

Lemon mempunyai pH 2.3, yang sangat rendah. Semakin rendah pH, semakin asidiknya. Jika anda meletakkan jus lemon secara langsung pada gigi anda, ia akan menyebabkan kerosakan dengan serta-merta.

Adalah biasa bagi doktor gigi untuk menangani kerosakan gigi yang disebabkan oleh lemon.

Dan menggabungkan jus lemon dengan baking soda yang juga ada disyorkan oleh sesetengah orang. Ia juga merupakan satu lagi cara yang buruk. Bukan sahaja asid jus lemon kalsium lintah dari gigi, soda pembakar akan mengikis enamel gigi dengan potensi untuk menyebabkan kerosakan kekal.

Boleh Saya Cuci Gigi Pada Bulan Puasa?

Cuci gigi pada bulan puasa adalah dibenarkan selagi anda tidak menelan apa-apa. Ini bermakna penguburan mulut tidak dibenarkan, tetapi anestesia suntikan dan topikal adalah dibenarkan.

Semasa pembersihan dan pemeriksaan gigi, doktor gigi anda boleh mengambil perhatian khusus untuk memastikan anda tidak menelan apa-apa bahan. Tetapi jika anda ingat ini akan menjadikan anda rasa terlalu tidak selesa, lebih baik anda lewatkan jadual cuci gigi ke masa selepas bulan puasa.

Jika anda mengalami kecemasan pergigian seperti gigi dijangkiti bakteria, berbuka puasa adalah dibenarkan. Walau bagaimanapun, orang yang ingin mengelakkan keadaan ini perlu membuat pemeriksaan pergigian sebelum puasa untuk mengelakkan isu-isu yang tidak dijangka yang timbul semasa Ramadan.

Cuci Gigi Ketika Hamil

Tahukah anda bahawa tahap hormon berfluktuasi semasa kehamilan boleh menyebabkan anda berisiko untuk banyak masalah pergigian yang serius? Cuci gigi ketika hamil boleh membantu, tetapi anda perlu cuci dengan teliti untuk mengelakkan komplikasi ini.

Pada masa mengandung, adalah dinasihatkan untuk gosok gigi 2 kali sehari, dan floss satu kali sehari. Dengan membuat demikian ia dapat kurangkan bakteria pada mulut ibu hamil.

Pantang Larang Selepas Cuci Gigi

  • Elakkan untuk minum minuman yang berwarna dalam seperti kopi dan teh dalam masa 48 jam selepas cuci gigi di klinik.
  • Elakkan makanan ringgan yang mempunyai warna padat atau mempunyai keju dalam bentuk serbuk. Takut boleh mengancamkan gigi dan menghasilkan kerosakan gigi anda.
  • Berhenti hisap rokok buat masa 24 jam.
  • Jangan pakai ubat gigi yang berwarna.

Cuci Gigi Semasa Pakai Braces

  • Keluarkan elastik, band, atau alat ganti ortodontik ada pada braces.
  • Berhati-hati membersihkan wayar dan pin pada braces itu.
  • Gosok setiap wayar dengan bergerak atas ke bawah, dan gosok di sekitar gigi di atas dan bawah.
  • Profesional pergigian mengesyorkan menggosok gigi anda selama dua minit dan dua kali sehari. Ini bermakna setiap kuadran mulut anda perlu gosok untuk 30 saat.
  • Semasa anda menggosok gigi, pastikan anda membersihkan semua bahagian gigi. Sesetengah orang mendapati gosok gigi yang berkesan adalah gosok satu gigi demi satu.
  • Bilas gigi dengan teliti. Periksa gigi dan braces gigi di cermin untuk pastikan semua dah bersih.

Cara Yang Paling Baik Untuk Cuci Gigi Palsu

  • Keluarkan dan bilas gigi palsu selepas makan.
  • Angkat dan letak gigi palsu anda dengan berhati-hati.
  • Bersihkan mulut anda setelah mengeluarkan gigi palsu anda.
  • Gosok gigi sekurang-kurangnya setiap hari.
  • Rendam gigi palsu dalam air mineral pada waktu malam.
  • Bilas gigi palsu dengan teliti sebelum meletakkannya kembali ke mulut anda.
  • Jadualkan pemeriksaan pergigian secara tetap.
  • Jumpa doktor gigi anda jika anda mendapati gigi palsu anda sudah longgar.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *