6 Cara Untuk Pilih Takaful Di Sarawak

Saya terpanggil untuk berkongsikan informasi ini kerana ada satu kawan saya yang merupakan seorang perunding takaful di Sarawak.

Dia banyak memberitahu saya tentang informati Takaful dan saya cuba untuk menerangkan dan memberi pencerahan minda berdasarkan satu ilustrasi yang saya kemukakan di bawah. Sekiranya belum faham saya boleh dihubungi untuk proses penerangan seterusnya.

pilih takaful

1. Kadar Caruman

Kadar caruman tidak boleh dibuat sesuka hati. Sebagai perunding takaful saya mencadangkan kadar caruman berdasarkan keperluan dan kemampuan. Biarpun caruman takaful yang diambil murah namun jumlah perlindungan yang disediakan tidak mencukupi maka tidak berbaloi juga.

Saya memberi satu contoh yang mudah.

Ahmad yang baru berumur 25 tahun mempunyai pendapatan tahunan RM60K. Jumlah liabilitinya dan perbelanjaannya dalam sebulan berjumlah RM2500. Jika setahun jumlahnya adalah RM30K, diandaikan jumlah perlindungan dalam takaful untuk Ahmad selama 20 tahun adalah RM600K.

Seandainya berlaku musibah seperti kematian atau lumpuh sepenuhnya ke atas Ahmad maka pihak takaful akan memberi pampasan berjumlah RM600K beserta dengan sejumlah simpanan yang telah dicarumnya ketika sihat dahulu.

Untuk jumlah perlindungan RM600K ,Ahmad cuma perlu mencarum RM5868.00 setahun. Jumlah ini mampu dibayar oleh Ahmad kerana wang tunai dalam tangannya adalah RM30K setahun.

2. Terma dan syarat

Bahagian ini adalah sangat penting. Perunding takaful memang dipastikan untuk memberi penjelasan yang tepat tentang terma dan syarat. Pihak pelanggan atau bakal pelanggan wajib faham. Sekiranya belum faham boleh soal jawab dengan perunding takaful yang berkenaan.

Terma dan syarat termasuk jenis caruman dan jenis perlindungan yang disediakan. Tempoh berapa lama, apa yang patut dituntut dan berapa jumlah tuntutan.

Malah terma dan syarat untuk tempoh bertenang selama 15 hari juga perlu dinyatakan. Misalnya para klien berubah fikiran maka mereka boleh menuntut bayaran balik untuk caruman pertama mereka.

3. Fokus pada yang perlu

Perunding Takaful main peranan dalam perkara ini. Mereka mesti melihat keperluan pelanggan. Para pelanggan yang belum ada pengalaman tentunya tidak mampu menganalisis tahap kewangan mereka.

Sebagai perunding takaful mereka membantu bakal pelanggan untuk memilih produk caruman yang terbaik dan berbaloi dengan keperluan semasa.

Fokus di sini bermaksud para pelanggan tidak wajar memikirkan jumlah caruman yang murah sedangkan risiko yang bakal mereka hadapi sangat tinggi. Misalnya mencarum produk murah tetapi mampu untuk menampung kos hidup jika berlakunya sebarang musibah.

Dalam senario yang lain pula pihak klien tidak boleh mencarum terlalu tinggi sedangkan tahap kemampuan mereka sangat rendah. Risiko untuk mencarum separuh jalan sangat tinggi.Jika keadaan ini berlaku para pelanggan yang rugi dan perunding takaful turut menerima tempiasnya.

4. Tarikh dan tempoh penting

Apa yang dimaksudkan di sini perunding takaful sangat dituntut untuk memberi peringatan kepada para pelanggan tentang tarikh kuatkuasa caruman, tempoh matang, tempoh bertenang, tempoh penyiasatan dan tempoh peralihan.

Istilah tersebut mungkin baru bagi pelanggan. Namun apa yang penting para pelanggan perlu sentiasa waspada dan prihatin dengan caruman takaful masing-masing.

Sikap tidak kisah mesti dielakkan agar apa-apa berlaku para waris mudah mendapat tuntutan. Perunding takaful juga mudah untuk mengurus tuntutan.

Saya harap para pelanggan boleh ingat perkara yang terpenting dalam hidup mereka iaitu tarikh mencarum bermula dan tempoh matang berakhir.

5. Pengecualian yang sedia ada

Satu perkara yang wajib pihak pelanggan ketahui sebelum dan semasa mencarum takaful adalah jenis pengecualian yang ada. Topik ini jelas dan tidak seharusnya ada kekeliruan. Saya pasti pembaca pun boleh faham apa yang nak saya sampaikan dari perenggan yang seterusnya.

Setiap pengendali takaful mempunyai jenis dan sistem yang berbeza. Dalam EtiQa Takaful misalnya ada ‘attachment payor waiver’. Sesiapa yang memilih pakej ini akan mendapat pengecualian seperti berikut.

Sekiranya pencarum yang membayar untuk anak mereka telah meninggal dunia maka caruman kepada anak mereka akan ditanggung oleh eTiQa Takaful sehingga tempoh matang. Tidak keterlaluan untuk saya katakan pengecualian ini bagaikan satu talian kedua untuk kehidupan anak kita biarpun kita sudah kembali buat selama-lamanya.

6. Kenali perunding takaful

Setelah kita bersetuju untuk mencarum takaful melalui perunding takaful yang kita jumpa,maka bermula episod hubungan jangka panjang kita dengan mereka. Bukan setakat enam tahun.Selagi mereka ada caruman aktif maka kita boleh menghubungi untuk tuntutan dan sebagainya.

Sebab itu sangat digalakkan para pelanggan memilih perunding takaful yang ada komitmen tinggi untuk membantu para pelanggan mereka. Selain itu para pelanggan perlu memastikan mereka mudah dihubungi dan kita selesa dengan mereka.

Sungguhpun begitu perunding takaful zaman ini sangat profesional. Mereka ada budaya, etika kerja dan integriti yang tinggi. Cara mereka bekerja lebih banyak membantu pelanggan berbanding memikirkan komisyen dan ganjaran yang bersifat peribadi.

Berikut adalah ciri-ciri perunding takaful yang boleh anda pilih.

  • Jujur
  • Amanah
  • Suka membantu
  • Ikhlas
  • Profesional
  • Tidak mendesak

Antara sebab kawan saya memilih takaful sebagai kerjaya kerana dia ingin membantu insan lain menikmati kehidupan yang tenang, selesa dan bahagia. Dia ingin membantu dan menolong orang lain seramai yang mungkin kerana manusia yang paling baik ialah insan yang paling banyak memberi manfaat untuk orang lain.

Menurut apa yang dicakap olehnya, kepuasan akan terasa setelah dia  menerangkan dan memberi kesedaran bahawa instrumen takaful sangat membantu ketika kita tidak mampu berbuat apa-apa lagi.

Cabaran dan halangan untuk membuat kebaikan sudah pasti pelbagai arah. Namun tidak boleh jadikan alasan untuk merencat kemurnian perjuangan kawan saya dalam meletakkan ekonomi ummah pada landasan kehidupan yang terbaik.

Baca juga: Mengenai Prudential BSN Takaful

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *