5 Tips Untuk Merangsang Bayi di Dalam Kandungan

Semua ibu yang sedang berhamil rasa teransang di dalam hidup mereka pada saat ketika mereka dapat merasakan bayi mereka bergerak di dalam perut mereka.

Sebenarnya ada beberapa perkara yang boleh anda lakukan untuk membantu anak anda berkembang dengan lebih baik apabila anda dapat merasakan pergerakan janin di dalam kandungan.

Dan bertuah untuk anda semasa anda sudah dapat merasakan pergerakan anak di dalam perut, boleh anda melakukan sedikit interaksi dengan anak anda.

Di sini saya ingin berkongsi bersama dengan semua ibu tentang 5 tips untuk merangsang anak-anak seawal di dalam kandungan lagi. Harap tips ini boleh membantu semua ibu mengandung.

ibu mengandung
ibu mengandung

1. Selalu bercakap dengan bayi di dalam kandungan

Bercakap dengan bayi setiap hari. Bayi dalam kandungan memiliki kemampuan yang terbatas untuk mendengar, tetapi ia dapat membezakan suara ibunya dari orang lain, jadi ibu perlu bercakap dengan bayi menggunakan tenang, nada penuh kasih.

Jika anda tidak pasti apa yang hendak dikatakan pada awalnya, anda boleh memberitahu bayi anda mengenai jangkaan dan harapannya setelah ia memasuki dunia.

Menyanyi dan membaca kepada bayi juga digalakkan. Semasa bercakap, anda boleh menggosok atau urut perlahan-lahan perutnya. Kemudian anda boleh mengambil perhatian terhadap setiap gerakan ini menimbulkan pada bayi pada bulan-bulan akhir kehamilan.

2. Mendengarkan musik atau jika Muslim, banyakkan mendengar al Quran

Tips mengajar kanak-kanak baca Quran
Tips mengajar kanak-kanak baca Quran

Mainkan muzik yang menenangkan. Bayi dalam kandungan dapat mendengar nada lagu, termasuk muzik. Bayi lebih cenderung untuk mendengar frekuensi-pitch yang rendah; apabila muzik yang kuat bunyi, bayi anda akan dapat mengesan bunyi seperti perkusi, bass dan nota piano rendah.

Ibu yang sedang mengandung harus mula mendengar muzik. Muzik untuk kehamilan atau muzik janin adalah muzik klasik. Simfoni dengan merdu dan lembut boleh membantu bayi berehat dan perkembangan otak janin di dalam rahim.

Anda mungkin dapat mengetahui sama ada bayi anda boleh mendengar bunyi di luar rahim anda semasa anda memainkan muzik, membaca buku atau bercakap dengannya. Jika dia dapat mendengar apa yang sedang berlaku, dia boleh bertindak balas dengan bergerak di dalam perut.

Memainkan muzik klasik atau Al Quran adalah santai untuk bukan sahaja bayi, tetapi untuk ibu, juga. Letakkan headphone ke perut anda supaya bayi anda boleh mendengar muzik ataupun ayat Al Quran.

3. Galakkan suami atau anak-anak lain bercakap dengan bayi di dalam kandungan

Digalakkan ayah dan adik-beradik untuk berkomunikasi dengan bayi. Walaupun bayi kemungkinan besar akan mengenali suara ibu lebih daripada semua orang lain, ayah, adik-beradik dan sesiapa sahaja yang akan menjadi bahagian yang aktif dalam hidupnya sekali di luar rahim harus berbicara kepadanya secara langsung.

Bayi anda akan mendengar suara ayah. Ayahnya lebih rapat dengan bayi mereka.

Terdapat kajian yang menunjukkan bahawa perkembangan telinga bermula lebih awal dalam kehamilan. Pada minggu ke-25, bayi dalam kandungan sudah boleh mula dengar suara. Ia tidak seperti penglihatan sebab janin tidak dapat mengakses ke dunia luar, tetapi pendengaran adalah sesuatu yang dapat dikembangkan.

Rambut kecil yang mula tumbuh di dalam telinga pada masa ini disesuaikan ke dunia luar untuk dirangsang. Tetapi anda perlu berhati-hati untuk mengelakkan mendedahkan bayi anda kepada persekitaran yang bising apabila bunyi lebih daripada 60 desibel dapat menghalang perkembangan pendengaran bayi.

4. Gunakan lampu untuk merangsang bayi

Janin mungkin sudah boleh mengenali cahaya dan gelap pada minggu ke-22. Jadi anda mungkin akan dapat merasakan tindak balas bayi anda jika anda menyalakan lampu suluh yang dipegang dekat dengan perut ibu.. Anak kecil anda boleh beralih atau bergerak dari cahaya lampu itu.

Perhatikan bagaimana bayi bertindak balas apabila lampu diadakan dekat dengan perut ibu. Buat hanya semasa bayi jaga dan bergerak untuk tidak mengganggu waktu tidur bayi dalam kandungan.

Ramai ibu bapa menikmati aktiviti ini kerana ia menimbulkan reaksi yang kuat dalam bayi mereka! Terdapat juga ibu yang menggunakan lampu cahaya supaya bayi itu terjaga untuk waktu yang lebih lama pada waktu petang. Ini seterusnya membantu bayi dan ibu tidur dengan lebih baik pada waktu malam.

5. Menjaga pemakanan semasa hamil

Penjagaan pemakanan semasa hamil.. adalah sangat penting untuk ibu mengandung untuk mengambil asid folik dan omega 3 untuk bayi anda. Pengalaman saya sendiri, saya mengambil analogi, bayi kita bermula dengan 1 benih dan menjadi organ yang sangat lengkap. Bayi sangat memerlukan nutrien yang cukup untuk berkembang.

Untuk mendapatkan bayi yang bijak, pengambilan Omega 3 sangat-sangat penting untuk membentuk otak bayi dan untuk mata mereka juga. Omega 3 ini umpama seperti ‘makanan’ untuk otak mereka.

Seperti saya dahulu, lepas saya hamil anak sulong, saya sangat banyak explore bahan-bahan kehamilan dari luar negara. Memang di luar negara, mereka sangat-sangat menekan pengambilan omega semasa hamil.

Artikel berkaitan:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *