Oops! It appears that you have disabled your Javascript. In order for you to see this page as it is meant to appear, we ask that you please re-enable your Javascript!

10 Makanan Yang Paling Menggemukkan!

Makanan yang menggemukkan di Malaysia ;

1. Nasi Goreng – 630 kalori
2. Nasi Lemak – 500 – 550 kalori
3. Mee kari – 500 kalori
4. Burger – 475 kalori
5. Ais krim – 380 kalori
6. Mayonis – 360 kalori
7. Roti Canai – satu keping 300 kalori
8. Roti Manis & Donut – 1 biji = 200 kalori *eaak?
9. Susu Pekat Manis – satu sudu = 60 kalori
10. Makanan Bergoreng – 1g fat : 9 kalori *pengsan

1. Nasi Goreng

Nasi goreng adalah hidangan yang popular di restoran Mamak. Satu hidangan nasi goreng biasa menyediakan kira-kira 56% kalori karbohidrat, 33% lemak dan 11% protein. Menambah daging atas nasi goreng meningkatkan tahap protein dan lemaknya. Jika anda ingin mengawal jumlah lemak, kalori dan natrium dalam nasi goreng, anda boleh belajar membuat hidangan ini di rumah.

nasi goreng

nasi goreng

2. Nasi Lemak

Jadi kalori nasi lemak itu adalah di antara 500 – 550. Ini adalah setara dengan tiga mangkuk beras putih biasa. Jika lagi tambah dengan ayam goreng (290 kalori) dan satu cawan teh tarik (83 kalori), Maka dalam satu sarapan, jumlah pengambilan kalori anda telah melebihi 1000.

kalori nasi lemak

kalori nasi lemak

3. Mee Kari

Lembaga Kesihatan mengesyorkan seseorang tidak mengambil lebih daripada 20 gram asupan lemak tepu setiap hari untuk orang dewasa yang sihat, dan anda akan menghabiskan semua kuota pengambilan lemak tepu dengan makan satu cawan mee kari.

mee kari

mee kari

4. Burger

Ia adalah amat sukar untuk mengalahkan rasa burger yang sedap. Tetapi makan terlalu banyak dan kalori di badan anda akan menambah dengan amat cepat.

kalori burger ramly

kalori burger ramly

  • Kalori: 475
  • Karbohidrat: 19 gram
  • Protein: 13 gram
  • Lemak: 12 gram
  • Fibre: 2 gram

5. Ais Krim

Ais krim satu makanan yang amat lazat, tetapi ia juga mempunyai kalori dan lemak yang tinggi. Jadi adakah itu bermakna anda tidak boleh makan ais krim sama sekali? Tentulah bukan. Tetapi anda harus menikmati ais krim dengan selalu ingat lemak dan kalori dalamnya supaya anda tidak makan dengan terlalu lebih.

ais krim

ais krim

6. Mayonis

Satu sudu mayonis mempunyai 90 kalori, dan jika itu sahaja yang anda makan, anda membuat pilihan yang agak sihat. Mayonis mempunyai lemak yang tinggi tetapi ia bukan tepu lemak.

mayonis

mayonis

7. Roti Canai

Roti canai mengandungi bahan-bahan ini:

  • 4 gram tepung gandum segera
  • 55 gram gandum tepung putih
  • 1 gram baking soda
  • 10 gram Minyak sayur cendawan
  • 1 gram garam
  • 24 gram air
roti canai

roti canai

8. Roti Manis & Donut

Makan donut bukanlah pilihan yang paling sihat sebagai snek, tetapi masih ada beberapa donut yang penuh dengan lemak dan kalori yang jika anda makan satu daripadanya, anda perlu bersenam seminggu untuk habiskan kalori tu. Kebanyakan donut digoreng dengan beberapa jenis lemak, tetapi jika anda memilih donut kecil, anda boleh menghadkan jumlah kalori yang anda ambil terhadap diet anda.

donut

donut

9. Susu Pekat Manis

Ia bukan sesuatu yang mengejutkan bahawa susu pekat manis adalah padat dalam kalori. Lagipun, ia digunakan sebagai bahan makanan pencuci mulut yang sangat popular. Walau bagaimanapun, sejauh gula-gula, susu pekat mempunyai beberapa sifat penebusan, iaitu, pemakanan yang diperoleh daripada susu yang diperbuat olehnya.

susu pekat

susu pekat

10. Makanan Bergoreng

Penggorengan adalah kaedah memasak di mana makanan terendam dalam minyak atau lemak pada suhu yang tinggi. Penggorengan yang mendalam adalah masakan yang popular untuk ramai orang. Ia merupakan masakan sebahagian besar yang dimasak di kebanyakan restoran makanan segera. Walaupun makanan goreng mempunyai lemak yang lebih tinggi, tetapi jika dimasak dengan betul, anda akan mendapati bahawa cuma sedikit lemak tambahan sebenarnya diserap.

pisang goreng

pisang goreng

Halooooo! perh! nampaknya saya terpaksa menahan nafsu dengan lebih ketat. Kalau tak, gagal lah misi nak turunkan berat badan. hahaha. yeap! memang tinggi! Tapi nak buat macam mana, dah jadi rutin harian. terutamanya fast food; KFC, McDonald, Pizza Hut and lain-lain. Disebabkan berat yang makin hari makin meningkat, lebih baik cegah dari sekarang. Misi diet & senaman bermula! heeeheeee… sedikit sebanyak bolehlah coretkan diari diet dalam blog ni. hiks! Doa untuk aku.

Makanan dengan kalori yang banyak tu memang sedap dimakan. Tetapi bagi makanan berkhasiat pun boleh jadi sedap juga kalau kita pandai masak dengan penyediaan bahan-bahan yang betul.

Petua yang boleh diberikan adalah cuba ambil tidak melebihi 500 kalori untuk setiap kali makan, ini termasuk makanan dan minuman anda. Anda akan ambil 0 kalori jika mengambil air kosong atau teh hijau.

Leave a Reply

Ad Blocker Detected

Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker.

Refresh