Web
Analytics

Pilihan Fesyen Muslimah Yang Bergaya Dan Evergreen


Fesyen muslimah semakin menular sejak kebelakangan ini. Namun, masih banyak wanita enggan memakai pakaian fesyen muslimah kerana ia dianggap tegar, membosankan, suram, dan juga menghalang aktiviti harian. Jadi, saya ingin buang semua stereotaip ini ke luar tingkap kerana ia tidak benar.

Kini pelbagai fesyen muslimah yang telah diperkenalkan bagi membolehkan para wanita untuk berfesyen mengikut trend terkini tetapi tidak bercangah dengan nilai Islam itu sendiri.

Memakai pakaian muslimah membenarkan wanita untuk menunjukkan penampilan cantik dan mempamerkan kecantikan dalaman mereka, namun ini tidak melupakan unsur-unsur muslim yang memainkan peranan penting dalam fesyen muslimah.

Dengan pilihan yang pelbagai fesyen muslimah pada masa kini, wanita Islam boleh dengan mudah memenuhi almari pakaian mereka sepadan dengan keperluan mereka, gaya dan personaliti.

Peraturan pakaian Islam tidak akan menghalang wanita Islam untuk meluahkan kreativiti mereka dan kelihatan bergaya, sebaliknya ia akan menyemai rasa rendah diri.

Pakaian Yang Ikut Kriteria Agama

Pertama sekali, kerana ia adalah fesyen muslimah, pakaian itu sendiri mesti memenuhi dan menepati syarat-syarat dan kriteria yang ditetapkan oleh agama. Pakaian itu mestilah mengikut syarak iaitu menutup aurat, bagi kaum wanita perlulah menutup semua anggota badan kecuali tapak tangan dan juga muka.

Jangan lupa untuk memilih bahan yang betul iaitu tidak nipis sehingga boleh melihat melalui bahan dan mengelakkan pakaian yang terlalu ketat Pilihan bahan juga penting untuk keselesaan. Bahan yang paling sesuai ialah kain yang fleksibel, tebal, lagi kuat seperti sutera, kapas, atau viscose.

Dengan bahan yang betul dan reka bentuk yang hebat, anda akan kelihatan sangat menakjubkan di samping tidak melupakan faktor keselesaan.

Pilihan pakaian perlu juga sesuai dengan tujuan itu. Untuk kegunaan di rumah bersantai, mencari sesuatu yang mudah dan ringan. Sebaliknya, bagi acara perayaan mungkin boleh dipasangkan dengan reka bentuk yang lebih sesak dan mewah bersama-sama dengan beberapa aksesori di sana sini.

Untuk persekitaran kerja yang lebih formal, memilih warna lembut untuk menyemai rasa keanggunan. Tetapi sudah tentu, warna adalah penting. Warna yang berbeza akan menghantar mesej yang berbeza dan memberi kesan kepada pakej pakaian keseluruhan.

baju muslim abaya dress

Antara satu salah faham yang berlaku adalah ada yang menyatakan fesyen muslimah hanya terdiri daripada warna-warna asas dan gelap seperti hitam, coklat atau biru gelap. Jesteru, saya mengatakan bahawa ini adalah ketinggalan zaman, jangan teragak-agak untuk mencuba warna-warna terang dan menggayakan ia dengan hijab yang berwarna kontra.

Bagi yang berhijab, terdapat pelbagai jenis hijab yang boleh digunakan pada masa kini untuk meningkatkan kecantikan anda dan melengkapkan pakaian anda.

Fesyen Baju Bukan Semestinya Ditetapkan Tanpa Kebebasan Untuk Pilihan

Tidak ada gaya pakaian dan fesyen tertentu yang ditetapkan kepada orang Islam. Ini memberikan ruang untuk menampung keadaan mereka, cita rasa dan budaya. Pada era globalisasi, pelbagai pakaian yang telah direka bertepatan dengan fesyen muslimah bagi memudah para wanita Islam untuk berfesyen mengikut peredaran zaman.

Selain daripada Baju kurung, busana seperti blaus dan juga dress juga menjadi pilihan wanita masa sekarang terutama bagi golongan remaja. Perkembangan fesyen muslimah juga telah mendapat tempat dihati para pereka fesyen.

Banyak pereka fesyen sudah mula membuat rekaan masing-masing dan memperagakannya di pentas dunia, Tambah lagi, pakaian-pakaian fesyen muslimah juga kini boleh didapati menerusi online. Terdapat banyak laman sesewang yang telah menjual dan memajukan fesyen ini.

Jelaslah bahawa fesyen muslimah semakin mendapat tempat di kalangan masyarakat. Oleh itu, pekembanagan trend dan fesyen tidak menghalang masyarakat islam untuk turut berkembang dan mendalami dunia fesyen itu sendiri dengan adanya fesyen-fesyen muslimah. Ini juga membuktikan bahawa fesyen muslimah adalah setaraf dengan fesyen-fesyen yang lain.

Pilihan Cerdas Untuk Baju Muslimah Moden

Baju muslim murah dan bermutu tinggi merupakan pilihan bijak untuk anda. Selalu update diri dengan trend masa kini dan tetap mengendalkan pengeluaran adalah sikap bijak yang sangat sulit dijalankan untuk pecinta fashion. Tetap menjaga penampilan dengan baju muslim murah adalah pilihan cerdas.

Baju muslim murah ini relatif, sesuai dengan kocek masing-masing, tidak sama dengan lainnya. Sesuatu yang didapatkannya dengan mahal, akan tinggi pula nilainya. Namun itu semua adalah pilihan dan kebutuhan untuk semua orang.

Baju Muslim Yang Berkualiti Tinggi

Selalu hemat dan tampil cantik serta muslimah dengan baju muslim murah berkualiti tinggi merupakan pilihan cerdas untuk wanita muslimah. Banyak pilihan baju muslim yang tersedia di pasaran. Tergantung dari minat consumer.

Tergiur dengan model yang cantik namun harga selangit, itu adalah suatu tantangan yang sangat berat bagi muslimah. Baju muslim murah berkualiti tinggi dapat anda lihat di website kami, tersedia berbagai model yang anggun dan elegan.

Laman baju online memberikan kita berbagai jenis pilihan baju muslim terbaru, baju muslim murah berkualiti tinggi pun boleh anda dapat dengan mengunjungi ke laman-laman baju yang sedia ada. Sebagai rujukan apabila kita menginginkan baju muslim terbaru, dan pilihan dari baju muslim murah berkualiti tinggi.

Baju yang dikenakan nyaman dan membuat kepercayaan diri kita semakin meningkat adalah suatu dampak positif dari busana yang kita kenakan.

Laman baju online menyediakan berbagai jenis model yang mempunyai trend terkini termasuk baju muslim murah dengan kualiti yang tidak dapat diragukan. Kami menyediakan apa yang anda inginkan. Baju kerja untuk wanita karier pun tersedia ini tidak lupa pula dengan baju muslim murah kualitas tinggi hadir di sini.

Baju Muslim Murah Lagi Moden

Baju yang dikenakan seorang muslimah boleh jadi merupakan cerminan pribadinya. Pilihan warna baju yang dipilih tentu juga menggambarkan gaya kepribadian seorang muslimah. Memilih baju itu tentu tidak hanya berdasarkan standard fashionnya saja, tapi juga memperhatikan fungsi baju tersebut juga.

Website kami menyediakan berbagai pilihan baju muslim untuk muslimah yang ingin tampil gaya dalam berbagai performanya. Silakan kunjungi gallery kami untuk melihat produk kami dengan lebih jelas.

Baju muslim murah dengan kualitas terjamin, pilihan muslimah cerdas!

Baca juga: Pilih Fesyen Jubah Moden Terkini

Valentine’s Day Vs Baju Muslim

Setiap tahun masyarakat kita, khususnya, dan hampir di seluruh dunia, secara amnya, sering merayakan acara Valentine ‘s Day setiap tahun pada 14 haribulan Februari. Sejarah tentang V-Day (sebutan lain Valentine ‘s Day) sudah banyak yang mengupas, membahas, dan menjelaskannya. Versinya pun berbeza-beza. Saya disini bukan untuk menerangkan sejarahnya.

Namun yang jelas, V-Day bukan bawaan dari Islam. Valentine sendiri adalah nama seorang paderi. Nah, kemudian bagaimana Islam memandang Valentine ‘s Day (Hari Valentine) ini? Apa kaitannya dengan baju muslim (seperti pada judul di atas)?

Valentine ‘s Day Hari Kasih Sayang?

Hari Valentine sering juga disebut hari kasih sayang. Benarkah? Setujukah anda ?. Kalau mau jujur, adil dan bijaksana, gelaran tersebut tidak tepat. Kenapa? Mari kita perhatikan, akibat dari adanya perayaan hari V-day ini, jumlah maksiat meningkat, khususnya pada kumpulan remaja, baik laki-laki maupun perempuan.

Ironisnya sampai pada anak-anak di bawah umur pun terkena dampaknya. Malah umat Islam pula. Mulai dari pacaran, zina, sampai pengguguran. Perhatikan juga gaya hidup dan cara berpakaian mereka !. Sudah jauh dari agama (Islam). Aurat terbuka secara umum dan bebas.

Pakaian muslim seakan tidak berlaku lagi bagi mereka. Inikah hari kasih sayang ?. Inikah tingkah laku generasi muda-mudi harapan bangsa ?. Na ‘udzu billahi min dzalik!

Memang tidak dapat dinafikan, wabak V-Day ini telah merambah dari dataran tinggi sampai dataran rendah. Dari yang kaya hingga yang miskin. Dari kalangan selebriti sampai pada kalangan biasa.

Mall-mall dan tempat-tempat umum dikunjungi orang dihiasi sedemikian rupa dengan warna pink dan gambar hati. Yang menyedihkan, kalau kedai busana muslim juga ikut menyemarakkannya. Ada-ada saja.

Begitulah keadaan yang membimbangkan di negara kita (khususnya), yang majoritinya umat Islam. Mungkin haus hiburan dan buta wawasan, akhirnya mereka ikut-ikutan dalam menghidupkan hari yang menjerumuskan itu.

Tanpa terkecuali orang yang terbiasa memakai baju muslim / muslimah atau sinonim dengan Islam, seperti tudung, terlibat dalam acara tersebut. Anak-anak Madrasah Tsanawiyyah dan ‘Aliyyah pun seolah-olah tidak mahu ketinggalan.

Di luar semua itu, masih ramai juga yang paham tentang fenomena Valentine ini, asal-usul dan bahayanya. Banyak juga yang memakai tudung tidak terbawa arus V-Day ini. Malah kalau orang yang sudah benar-benar memakai pakaian muslim secara syar’i dan ikhlas, biasanya tidak terjerumus.

Makanya, kerudung sahaja tidak cukup tanpa disokong baju muslimah yang sesuai syari’at Islam. Bahkan kerudungnya pun tidak sembarangan, ada syarat-syarat dan kriteria tertentu. Jadi, tudung saja tidak menjadi jaminan orang terhindar dari maksiat.

Namun berbusan muslimah secara benar (syar’i) dan ikhlas, insyaAllah, boleh terpelihara dari perbuatan-perbuatan yang demikian, paling tidak ada rasa malu disana. Dan semoga malunya hanya kepada Allah swt semata.

Kalau benar-benar hari kasih sayang, perhatikan bagaimana Allah swt mengasihi dan menyayangi hamba-hamba-Nya, salah satunya dengan memerintahkan menutup aurat. Busana muslim yang syar’i menjadi salah satu cara kita mematuhi perintah Allah dan merasakan kasih sayang-Nya.

Kita jadi merasa aman dan nyaman. AllahSWT memang Maha Pengasih dan Maha Penyayang yang kasih sayangNya tanpa batas dan bukan hanya setahun sekali tetapi setiap saat. Itu baru kasih sayang. Kasih sayang sejati. Tanpa batas dan bukan pada waktu-waktu tertentu sahaja.

Kalau Valentine hanya setahun sekali dan hanya orang biasa. Bagaimana? Mau pilih yang mana? Saya sih pilih kasih sayang Allah Subhanahu wa Ta’ala dengan cara menjalankan perintah-Nya dan menjauhi larangan-Nya. Salah satunya menjaga kehormatan dengan cara berpakaian sesuai tuntunan Islam. Berbaju muslim. Wallahu A’lam.

Baca juga: Fesyen Model Baju Pesta Muslimah Modern

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Recent Content