Web Analytics
disukai orang lain

Petua Buat Orang Suka Bergaul Dengan Kita

Antara kriteria untuk menjadi orang berjaya dan kaya ialah kita mesti disukai orang orang yang ramai. Sebelum orang suka dengan kita maka kalian wajib suka dengan orang terlebih dahulu.

Apa macam boleh tak? Kalau belum boleh cubalah untuk memahami pepatah lama ini. Berkasih biarlah satu dan berkawanlah biar seribu. Baik teruskan bacaan kalian dalam perenggan berikut.

Ini memang bukan satu perkara yang sangat susah untuk dilakukan sebenarnya untuk membuat orang lain suka dengan kita. Syaratnya adalah kita mesti memahami dan menghayati petua yang saya kongsikan ini.

disukai orang lain

Jika tak berkesan juga jangan rasa kecewa atau susah hati. Masih ada cara lain yang boleh kita cuba. Memang terdapat alternatif lain yang ada pada sekeliling kita. Buat masa sekarang cuba dulu petua di bawah ini.

1. Suka tolong orang

Orang yang ringan tulang untuk menolong orang lain memang akan disukai sesiapa sahaja. Lebih-lebih lagi orang yang pernah mendapat pertolongan. Perlu saya ingatkan bahawa kita tolong orang bukan untuk disukai tetapi memang ikhlas dari hati kita untuk menolong. Yalah. Orang dalam kesusahan akan terkesan jika kita menolong mereka penuh keikhlasan.

2. Menjadi orang yang jujur

Tidak dapat disangkal bahawa orang jujur akan disenangi ramai orang. Perkataan dan perbuatan yang jujur akan terlihat pada seseorang. Oleh itu berusahalah menjadi orang jujur kerana dengan kejujuran persahabatan lebih erat. Pemimpin pula lebih disukai rakyat. Pendek kata pilihan ramai.

3. Pendengar yang bijak

Seseorang yang hebat berkomunikasi bukan kerana dia pandai bercakap tetapi kerana dia merupakan seorang pendengar yang bijak. Cikgu saya pernah berkata bahawa kita dijadikan oleh Allah SWT dua telinga untuk lebih mendengar berbanding satu mulut untuk bercakap perkara yang perlu diberitahu sahaja. Memang diakui kebenarannya setelah saya menginjak usia tua begini. Nak suruh orang suka kita maka berlatih untuk menjadi pendengar yang bijak.

4. Selalu memberi perhargaan

Jika buat baik buatlah pujian dan jika buat tak baik tegurkan dengan berhikmah.Dengan pujian dan perhargaan manusia lebih terasa diberi perhatian.Senang cerita bahawa manusia suka dipuji berbanding dikeji.Cara begini pasti membuat orang suka dengan kita.Dalam pada itu jangan memuji tanpa sebarang bukti yang sah,Kita tidak mahu dicopkan sebagai manusia pembodek yang handal pula.

5. Guna bahasa positif

Ketika berbual dengan teman sepejabat atau rakan perhatikan gaya bahasa yang kita guna. Berlatih untuk mengguna bahasa positif dan ayat membina.

Jangan terlalu kerap menggunakan perkataan negatif. Orang positif akan berbicara harapan pada masa yang akan datang. Mereka tidak mengeluh walau susah manapun. Orang macam ini pasti orang suka mendampinginya.

6. Jadilah Cheerleader kepada orang lain

Setiap orang berharap mereka mempunyai kawan untuk bersorak apabila rasa kecewa atau susah hati. Sekiranya anda masih bukan orang jenis ini, boleh anda terus berusaha untuk menjadikan Cheerleader untuk orang lain.

Anda boleh selalu kekalkan sudut pandangan yang ceria dan optimis dengan rakan-rakan dan memberi sokong semangat yang kuat kepada mereka. Semua orang amat menghargai galakan yang ceria lebih daripada sokongan syaitan.

7. Benar-benar mengambil berat tentang seseorang

Bagaimana untuk anda membangunkan sifat keperibadian yang mempunyai kasih kepada orang lain? Ia boleh jadi satu perkara yang sukar dilakukan terutamanya dalam era media sosial, di mana setiap orang macam sangat bahaya untuk dekati.

Mengambil berat kepada seseorang adalah satu tindakan untuk menyisihkan minat dan cita-cita anda buat sementara dan membantu orang lain. Ia memerlukan usaha tertentu.

Anda perlu membuat keputusan yang sedar bahawa anda akan mengambil berat tentang orang lain. Apabila anda lakukan dan anda benar-benar mengenalinya, anda akan mendapati bahawa lebih banyak orang akan menyukai anda.

8. Jangan paksa orang

Ini merupakan salah satu sifat yang menarik dan sukar untuk menguasai. Saya pernah pergi berlancong bersama dengan seorang kawan beberapa tahun yang lalu. Saya masih ingat bagaimana dia memberitahu saya bahawa dia tidak mempunyai cita rasa yang tinggi.

Apa maksudnya? Bila pergi makan, dia tidak mementingkan diri sendiri dan tidak akan menegaskan keinginannya. Dia akan pergi makan tengahari di mana-mana restoran dan mendengar apa-apa bentuk muzik yang dimainkan dalam restoran tu. Dia merupakan seorang yang fleksibel dan ini menjadikan dia seorang yang senang disukai oleh orang ramai kerana dia akan menyesuaikan diri dengan keadaan tanpa paksa orang untuk ikut keinginannya.

9. Tidak bimbang apa yang orang lain fikir tentangnya

Apabila anda menghabiskan hari demi hari membimbangkan orang lain, anda sering kali kehilangan keperibadian anda sendiri. Kita sebagai manusia mempunyai kebiasaan buruk ini untuk mengubah diri dan menyanjung orang lain. Tetapi apabila kita tidak menjadi diri kita sendiri, kita tidak akan rasa gembira.

10. Jangan menjadi seorang yang sempurna

Sekiranya anda adalah seorang perfeksionis yang mahu mengawal semua benda, maka anda pasti tidak disukai oleh orang lain. Untuk menjadi seorang yang fleksibel, anda perlu biasa dengan ketidakpastian. Anda perlu menjadi OK dengan pergi ke mana-mana tempat tanpa agenda. Ia akan menjadi baik dengan hanya ‘melepak’ dengan orang untuk bersantai tanpa sebarang tujuan pun.

Leave a Comment