Web Analytics

Melayu Boleh! Semangat Yang Kekal Tinggi

Apa itu Melayu Boleh? Kita sering dan biasa terdengar dengan slogan kata Malaysia Boleh. Sebagai orang Melayu yang mempunyai ikatan yang kuat dengan adat dan tradisi serta keutuhan akhlak dan moral.

Kita seharusnya berpegang teguh kepada semangat jati diri supaya kita tidak hanyut dalam arus zaman yang semakin hari semakin menghakis semangat dan nilai kemelayuan dalam diri dan jiwa anak-anak bangsa kita.

melayu boleh

Kita seharusnya bangga dilahirkan sebagai individu yang berketurunan Melayu kerana bangsa kita ini memiliki sejarah dan adat tradisi yang boleh membezakan diri kita ini berbanding bangsa yang lain.

Melayu Boleh bukanlah kata-kata biasa. Kalau dahulu, dunia hiburan kita agak suram dengan lawak-lawak yang segar dan suram juga dengan bakat-bakat baru. Kini, Melayu boleh menarik nafas lega kerana kita dapat lihat muka-muka melayu baru dalam industri hiburan komedi dalam negara kita.

Ini menunjukkan melayu boleh memajukan industri hiburan komedi atau lawak ini. Lawak-lawak baru ini semakin mendapat tempat dihati peminat yang terdiri daripada orang melayu khasnya dan rakyat Malaysia umumnya.

Mentaliti “Melayu Boleh” itu sendiri telah membawa kepada satu semangat yang menunjukkan bangsa Melayu ini boleh berjaya. Rancangan realiti tv seperti Maharaja Lawak dan Bintang Mencari Bintang merupakan platform terbaik bagi mencungkil bakat anak-anak muda yang sebahagian besarnya berbangsa Melayu. Melayu boleh berjaya sekiranya mereka berusaha. Ini yang diterapkan dalam rancangan realiti tv seperti ini.

Peserta – peserta harus bekerja keras dalam sesuatu tugasan yang diberikan untuk menghasilkan satu persembahan terbaik. Boleh dikatakan rancangan realiti tv yang ada mempunyai persamaan dari segi hasrat dan tujuan mereka. Cuma yang berbeza adalah pendekatan mereka.

Sepatutnya Melambangkan Kehebatan Bangsa Melayu

Jika dilihat, rancangan Maharaja Lawak sendiri telah melahirkan ramai anak Melayu yang sekarang ini berjaya dalam kerjaya masing-masing. Mereka berjaya membina nama dan reputasi yang seterusnya menarik minat penerbit serta pengarah filem untuk menggunakan khidmat mereka. Ini menunjukkan melayu boleh mencipta nama dalam industri hiburan komedi.

Nama-nama seperti seperti Zizan, Johan, Kumpulan Sepah, Nabil, dan ramai lagi turut menghiasi filem-filem Melayu yang bergenre lawak komedi mahupun seram komedi. Menariknya juga apabila pelawak muda ini boleh bergandingan dengan pelawak lebih senior daripada mereka.

Banyak lagi perkara dan contoh-contoh yang menunjukkan melayu boleh berjaya dalam bidang yang mereka ceburi. Kalau perniagaan dan usahawan kita ada, Tan Sri Syed Mohktar. Kalau angkasawan, kita ada Sheikh Muszaphar dan mantan perdana menteri, kita ada Tun Dr. Mahathir . Mereka semua ini meruapakan nama-nama besar yang telah mengharumkan nama negara dan bangsa Melayu.

Melayu boleh menjadi ahli perniagaan berjaya, melayu boleh menawan angkasa dan melayu boleh menjadi pemimpin yang disegani dunia. Kini, Melayu boleh berbangga dengan kejayaan bangsa mereka tetapi harus diingat, kejayaan tanpa usaha adalah sia-sia.

Dewasa ini, masyarakat dan bangsa Melayu sering diperlekeh sebagai bangsa yang hanya dimanjakan kerana keistimewaan bumiputera, kita hanyut dalam kemewahan dan kesenangan hidup yang kita nikmati di negara ini.

Tanggapan ini seharusnya dikikis kerana bangsa Melayu juga mempunyai semangat yang membara untuk mengejar kemajuan tanpa menghakis sifat dan kesempurnaan adat resam yang telah lama sebati di dalam jiwa.

Kemewahan hidup yang nikmati sekarang bukan diperoleh dengan percuma dan suka ria, kemewahan hari ini adalah disebabkan kepayahan dan perit getir generasi terdahulu yang mana jasa mereka amat besar dan tak mungkin terbayar oleh kita pada hari ini.

Bangsa Melayu seharusnya sedar bahawa kita harus mencapai kemajuan yang jauh lebih baik daripada bangsa lain. Kita harus membuktikan pada masyarakat dunia yang bangsa Melayu adalah bangsa yang dinamik dan komprehensif dalam apa jua hal dan perkara yang mendatangkan faedah kearah kemajuan bangsa dan negara.

Negara Malaysia terkenal dengan kepesatan pembangunan dan semua ini adalah jasa pemimpin-pemimpin kita yang bijaksana dan berkesan dalam menjalankan tugas dan tanggungjawab besar yang dipikul mereka.

Majoriti pemimpin kita terdiri daripada orang Melayu dan ternyata orang Melayu juga mampu membangunkan negara dengan jayanya walaupun dahulunya orang Melayu dianggap kolot oleh orang putih yang menjajah kita dan mencuri hasil kekayaan bumi yang yang dimiliki oleh tanah tumpah darah bangsa Melayu yang dahulunya dikenali sebagai Tanah Melayu.

Melayu Boleh Atas Kejayaan Yang Dicapai

Ramai orang Melayu yang berjaya membuktikan bahawa mereka juga boleh bersaing dengan bangsa asing seperti dengan mencipta sejarah sendiri yang berjaya membuka mata dunia bahawa bangsa Melayu mempunyai identiti sendiri yang tidak mungkin ditiru oleh orang lain.

Contohnya kejayaan Datuk Azhar Mansor yang berjaya mengelilingi dunia dengan berlayar seorang diri di tengah lautan dan telah mencipta rekod dunia.

Datuk Azhar Mansor

Melayu Boleh, ya dan itulah yang telah dibuktikan oleh Datuk Azhar Mansor; anak Melayu yang pertama mengelilingi dunia dengan menggunakan kapal layar secara solo. Azhar Mansor, anak kelahiran Perlis ini juga telah mencatatkan rekod sebagai pelayar yang berjaya belayar merentasi laluan “circumnavigation” barat – timur secara solo.

Azhar Mansor

Beliau mengharungi lautan bukannya mudah kerana perlu menempuh cabaran menyeberangi 5 lautan, 4 benua dan 5 tanjung malah terpaksa menghadapi badai di tengah lautan sehinggakan kapal layar yang dinamakan Jalur Gemilang tersadai di daratan pulau Falkland di lautan Atlantik apabila tiang kapal layar rosak teruk.

Datuk Azhar hampir saja mengumumkan kegagalan pelayaran Jalur Gemilang ketika itu namun berkat semangat Melayu boleh dan sokongan padu oleh Perdana Menteri Malaysia ketika itu iaitu Tun Dr Mahathir Mohamad, Datuk Azhar Mansor tekad meneruskan pelayarannya.

Keazaman beliau semakin memuncak apabila datang bantuan untuk menggantikan tiang layar kapal Jalur Gemilang setelah sebulan beliau menanti di Falkland. Tiang baru setinggi 30 meter itu bernilai RM150,000 telah diterbangkan khas menggunakan kapal terbang pengangkut dan dipasangkan oleh jurutera daripada Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM).

Penerbangan membawa tiang tersebut; yang diketuai oleh Lt-Kol Fadhil Sheikh Ahmad, turut mencatat sejarahnya yang tersendiri sebagai kapal terbang tentera Malaysia yang pertama merentasi dunia dengan keazaman melayu boleh.

Kepulangan beliau disambut meriah lebih 3,000 orang yang setia menunggu di pelabuhan Awana Porto Malai, Langkawi iaitu tempat yang sama ketika beliau memulakan perjalanan pada 2 Februari 1999. Datuk Azhar Mansor turut menyatakan bahawa kejayaannya bukanlah kejayaan peribadi semata-mata tetapi pencapaian yang dikongsikan dengan seluruh rakyat Malaysia.

Beliau berharap agar generasi muda amnya akan mendapat inspirasi daripada kejayaan beliau dan mempercayai bahawa rakyat Malaysia mampu berjaya hingga ke peringkat dunia dan mencapai apa jua matlamat jika berusaha dengan semangat Melayu Boleh.

Shazali Samad

Shazali Samad

Selain itu ialah Shazali Samad yang telah berjaya di arena bina badan dengan mengharumkan nama negara dengan memenangi pelbagai kejuaraan bina badan sama ada di dalam mahupun di luar negara. Kejayaan beliau menjuarai pertandingan bina badan bertaraf dunia membuka mata bahawa kita orang Melayu boleh melakukan sesuatu yang berfaedah untuk pembangunan dan kemajuan Malaysia. Siapa sangka bekas anggota polis seperti Shazali Samad yang dahulunya tidak dikenali tetapi kini mengharumkan nama Malaysia di mata dunia dan menjernihkan tanggapan bahawa orang Melayu juga boleh berjaya dengan syarat kita mahu berusaha dengan gigih agar mencapai kejayaan yang kita impikan.

Dr Sheikh Muszaphar Shukor Sheikh Mustapha

Beliau merupakan angkasawan Malaysia yang pertama yang berlepas ke angkasa lepas. Dengan bangganya, DR Sheikh melancarkan jalur kemuliaan Malaysia.

Dr Sheikh Muszaphar Shukor Sheikh Mustapha

Pada 10 Oktober 2007 malam, Kapal angkasa Soyuz TMA-11 berlepas dari pangkalan Baikonur Cosmodrome, Kazakhstan, dan Dr Sheikh selamat dilancarkan bersama angkasawan dari negara Russia dari tapak sana.

Malaysia membelanjakan beberapa billion wang dengan pembelian 18 pejuang jet Sukhoi dari Russia, dan Moscow memberi Malaysia satu perjalanan percuma ke ruang angkasa bersama dengan kapal angkasa mereka.

Ini menunjukkan bahawa kesepakatan yang melancarkan Malaysia sebuah negara membangun ke langit telah dilakukan semula di Malaysia. Dr. Sheikh juga mencatat sejarah di mana beliau merupakan angkasawan Islam pertama yang di hantar ke angkasa lepas dan mengalami masa berpuasa dan menyambut Aidilfitri di rantau ini.

Seorang Doctor Dalam Rumah

Setelah berimpian sekian lama, akhirnya aku berjaya “membawa doktor ke rumah aku” ini. Aku bukanlah seorang yang tegar dalam mengejar sesuatu. Bahasa mudahnya – tak la bersungguh² atau beria² sangat. Kalau dapat alhamdulillah, kalau tak dapat, berusaha la juga sampai la agak² dah penat then let go je la.

Tapi kali ni lain pula ceritanya. Sebelum ini, aku teringin juga nak bawa masuk “doktor ni ke rumah aku” tapi disebabkan harganya yang agak … . Jadi aku diamkan saja niatku itu, sampai la aku ada sumber kewangan yang aku tak tahu nak habiskan untuk apa. Sehingga la baru² ni aku dapat satu berita gembira yang membolehkan aku membawa “doktor ni ke rumah aku”. Dengan itu, aku mungkin berjaya mendapatkan “doktor” ini! yeah!

buku dr mahathir

Yang sebenarnya, “doktor” yang aku maksudkan adalah buku ini – “A Doctor In The House”. Kini, “doktor” ini milik aku. Bukan apa, tak sangka pula, aku juga antara yang terpilih untuk mendapat bantuan voucher belian buku RM200 yang diberikan kerajaan. Tak sia² aku sambung belajar. Dengan hardcover binding, itu berbaloi aku rasa. Mungkin dah basi cerita disebalik kisah buku nukilan Tun Dr. Mahathir “A Doctor In The House” ni. Tapi bagi aku yang tak berapa minat nak membaca ni agak ghairah juga bila berjaya memilikinya.

Aku bukan peminat setia Tun, tapi aku sebagai rakyat Malaysia paling tidak pun kena la tahu disebalik buku beliau ini. Banyak kisah tentang sejarah negara ini dan persepsi beliau yang mungkin boleh digarap dan diambil sebagai panduan hidup aku kelak.

Masih lagi bau kedai dan tersampul kemas dengan plastik lutsinar. aku juga kurang pasti bila aku kan mula membacanya dan kurang jelas juga bila aku kan habis membacanya. Aku beli dalam versi bahasa inggeris [sebab bahasa melayu tak keluar lagi] dan membayangkan berapa lamakah aku perlu untuk menghabiskan jilid yang agak tebal itu. Selain al-Quran, tiada buku lain yang setebal ini pernah aku habis membacanya. Buku Putera Gunung Tahan dulu pun aku tak habis baca. Nasib baik la masa SPM BM aku dapat A.haha.

Perlu perubahan nampaknya aku ini . Mungkin azam 2014 aku bertambah satu lagi dengan – habiskan baca buku “A Doctor In The House” ye pyejal!

Mari kita menjerit sekali lagi: Melayu Boleh!!

Artikel berkaitan:
Orang tua jangan malu tuntut ilmu

1 thought on “Melayu Boleh! Semangat Yang Kekal Tinggi”

Leave a Comment