5 Jenis Gangguan Seksual Terhadap Wanita

Gangguan seksual ditempat kerja tidak boleh dipandang ringan.Isu ini amat serius kerana melibatkan soal intergriti,maruah dan kehormatan insan yang bergelar wanira.Baru-baru ini saya terbaca dalam sebuah buku.Jadi amatlah elok saya cuba kongsikan kepada pembaca blog ini terhadap isu gangguan seksual terhadap wanita.

Ada 5 jenis bentuk gangguan seksual terhadap wanita.Mari kita telusuri satu persatu agar menjadi panduan dan informasi yang berguna buat kita semua.

wanita seksual

1. Gender Harrasment (merendahkan isu gender)

Gangguan jenis ini sangat umum.Ia bersifat lembut dan kurang disedari oleh golongan wanita itu sendiri.Misalnya golongan lelaki suka menindakkan kemampuan golongan wanita dengan kata-kata dan sindiran.Mereka akan kata bahawa wanita sepatutnya berada di dapur dan hanya pandai menangis.

2. Seduction (godaan kata-kata)

Wanita akan kurang selesa jika ada disebut perkataan kotor dan lucah.Masalahnya ramai golongan lelaki suka menyebut perkataam lucah dengan niat untuk lawak jenaka.Mereka tidak sedar bahawa perbuatan begini sudah termasuk dalam gangguan seksual.Ada juga kata-kata yang sangat menjurus perbuatan seksual.Memang ada wanita yang menganggap biasa namun tidak semua berfikiran demikan.Golongan yang kurang biasa akan rasa kurang selesa.

3. Bribery (rasuah seksual)

Ada juga pihak atssan golongan yang cuba memanipulasi wanita untuk tujuan tertentu.Mereka mengumpan wanita dengan rasuah seksual agar naik pangkat,gaji dan sebagainya.Sungguhpun isu ini sangat sulit kerana dilakukan selepas waktu bekerja dan bersifat personal.Tiada siapa yang boleh membuktikan dengan mudah,Memang kes kompleks dan hanya mampu ditangani oleh wanita yang ada maruah diri atau bos yang bukan kategori hidung belang.

4. Sexual Coercion (ancaman seksual)

saya menganggap perbuatan ini sangat zalim.Betul betul mengambil kesempatan atas kelemahan seseorang yang bergelar wanita.Golongan bos lelaki yang (tidak semua) akan mengenal pasti wanita yang boleh menjadi mangsa.Misalnya pekerja yang tiada pilihan lain dan hidup terdesak kerana hendak menyara keluarga mereka.Ancaman yang selalu digunakan ialah diberhentikan kerja jika tidak mahu menuruti kemahuan seksual bos lelaki mereka.

awek gadis

5. Sexual Imposition (serangan seksual)

Dalam banyak jenis gangguan seksual jenis yang terakhir ini sangat berbahaya.Golongan lelaki atau rakan sekerja lelaki boleh jadi si perogol apabila tidak dapat mengawal diri.Nafsu mereka yang telah dipendam lama akan meletus seperti kuda liar yang terlepas dari kandang.Memang menakutkan kepada golongan wanita.Serangan seksual akan ditumpukan kepada jenis wanita yang kurang agresif dan lemah sifatnya,Dengan kelebihan lelaki yang ada kekuatan kudrat memang dianggap bahaya jika cubaan untuk merogol wanita yang dilihat lemah.

Ternyata gangguan seksual terhadap wanita boleh diatasi dan dicegah sebelum berlaku.Memang benar ada pepatah yang mengatakan mencegah lebih baik dari mengubati.Dalam isu begini pun sama sahaja keperluannya.

Cuma saya senaraikan secara ringkas beberapa tip dan panduan untuk mengatasi gangguan seksual.

  1. Guna pakaian yang bersopan.
  2. Berjalan dengan seadanya bukan lenggang lenggok.
  3. Intonasi suara jangan menggoda.
  4. Rapat dengan rakan sekerja perempuan sahaja.
  5. Berdoa dari segala ancaman buruk

Sekian.Salam ceria dan semoga dapat manfaat hendaknya.

Leave a Reply

Ad Blocker Detected

Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker.

Refresh