Web
Analytics

Kenapa Anak Saya Suka Membuat Sesuatu Dengan Berulang Kali


Bagi ibubapa sekalian, adakah anda perasan bahawa anak-anak anda suka main benda yang sama ulang-ulang, baca buku ulang-ulang dan cakap ulang-ulang?

Anak saya pun seperti demikian. Buku yang sudah dia baca satu kali, dia akan ulang baca buku yang sama setiap hari. Sama juga dengan movie kartun di TV yang dia tonton. Bila sudah tonton satu kali, beberapa hari kemudian dia akan tonton sekali lagi. Dan berulang-ulang untuk tonton dari masa ke masa tanpa berhenti.

Kenapa Anak Suka Berulang Dengan Tingkah Laku Yang Tertentu Tu?

Tidak ada keraguan bahawa membaca membantu mengembangkan perbendaharaan kata kanak-kanak, tetapi kanak-kanak belajar lebih banyak perbendaharaan kata dari pembacaan dan tingkah laku berulang itu. Pengulangan dapat memberi penguasaan, ramalan dan rasa yakin kepada mereka.

Ini mungkin kelihatan berlawanan dengan intuisi kerana ketika kanak-kanak masih berada di peringkat untuk meneroka dan mengetahui dunia ini, mereka masih tiada ilmu pengetahuan yang mencukupi.

Jadi apa yang mereka lakukan adalah mereka akan tertarik dengan apa yang mereka dengar, lihat dan rasa. Jadi bila mereka sedang membaca sebuah buku, jika diulang baca dengan buku yang sama sekali demi sekali, maka mereka sering mendengarnya, mereka akan dapat memprosesnya perkataan itu lebih berkesan dan akan mengingatinya dengan mendalaman.

Terdapat banyak tadika dan pusat muzik juga menggunakan idea ini dengan mengulangi refrain tertentu, yang membuat anak-anak terpikat dan membantu mereka belajar dengan lebih baik dan lebih cepat.

Tetapi terdapat lebih banyak fenomena ini daripada belajar dan celik huruf. Kanak-kanak juga mahukan kawalan, dan rutin mudah membaca buku yang sama berulang kali dapat memberikan sedikit struktur di dunia yang mungkin kelihatan gila bagi mereka.

Mengapa Kanak-kanak Menonton Kartun Yang Sama Berulang Kali?

Ramai ibu bapa pasti sudah mendapati bahawa ketika anak-anak menonton kartun, mereka sangat suka menonton episod yang sama dan dialog yang sama dengan berulang kali. Setiap kali mereka membuka kartun, mereka selalu bermula dari episod yang sama episod.

Ramai ibu bapa yang tertarik dengan fenomena anak-anak mereka yang berulang kali menonton episod yang sama ini. Mereka rasa hairan mengapa tontonan yang sama boleh begitu menarik bagi anak-anak? Mengapa mereka tidak merasa keletihan visual?

1. Melakukan satu perkara berulang kali adalah proses meningkatkan ingatan mereka

Kita sering mendapati bahawa anak-anak suka melakukan perkara yang sama berkali-kali seperti membuka dan menutup pintu, nak ibu menceritakan kisah yang sama, dan mengeluarkan mainan mereka dan meletakkannya. Tindakan berulang ini sebenarnya adalah untuk mereka memperdalam proses ingatan.

Dengan melakukannya berulang kali, anak-anak akan mengingati perincian peristiwa ini dengan lebih jelas, dan mereka sangat terkesan dengannya.

Ini juga berlaku untuk kanak-kanak menonton kartun berulang kali. Dengan menonton kartun berulang kali, kandungan kartun itu membentuk gambaran yang tidak asing di fikiran mereka. Anda akan dapati bahawa kenangan kanak-kanak seperti ini akan menemani mereka dalam jangka masa yang lama.

2. Membantu perkembangan otak anak anda

Ahli psikologi menunjukkan bahawa pengulangan melakukan perkara yang sama pada kanak-kanak adalah perlu untuk perkembangan kanak-kanak pada usia dini, dan ini juga merupakan ciri umum kanak-kanak.

Bila anak-anak masih kecil, kemampuan kognitif mereka masih lemah dan mereka tidak dapat memahami pergerakan dan bahasa orang lain dengan baik. Hanya dengan mengulangi proses, mereka dapat membiarkan diri mereka menemui dan meneroka dunia baru dalam proses mengulangi tindakan.

Setiap tindakan berulang adalah jambatan untuk mereka menemui perkara baru, dan mereka juga dapat mengembangkan aktiviti otak sambil menemui perkara baru.

Jika anda mempunyai bayi yang suka mengulangi untuk membuat sesuatu perkara, jangan anda pergi menghentikan tingkah laku mereka. Jika apa yang anak anda lakukan adalah sesuatu yang kurang baik seperti berulang untuk tonton kartun yang tidak baik, boleh anda menggunakan sesuatu yang lebih menarik untuk mengalihkan perhatiannya.

3. Ia merupakan proses untuk melaksanakan kebolehan kanak-kanak

Pergerakan berulang juga merupakan pemupukan kebolehan kanak-kanak. Melalui percubaan berulang kali dan hubungan dengan perkara-perkara di sekitarnya, kanak-kanak akan memperluas pergerakan mekanikal mereka sendiri untuk menyukai perkara ini.

Semakin banyak pengulangan yang mereka buat, semakin mereka menyukai perkara ini. Jika sesuatu perkara telah menghasilkan banyak minat pada kanak-kanak, jadi mereka akan bersedia untuk terus meneroka perkara ini.

Dalam proses penerokaan, mereka juga memupuk kemampuan mereka sendiri dan memupuk operasi tangan, mata dan otak yang diselaraskan. Melalui proses ini, kanak-kanak telah memperoleh banyak perkara selama ini. Rasa kepuasan mereka akan jadi sangat tinggi dalam pengalaman belajar.

4. Pembinaan memori

Penyelidikan mengatakan bahawa pengulangan membina kenangan buat jangka masa yang panjang.

Dari segi “Read Aloud”, penyelidikan mengatakan bahawa ulang membaca buku yang sama memberi lebih banyak kesan kepada ingatan dan perbendaharaan kata untuk jangka masa panjang berbanding dengan membaca perkataan yang sama yang terdapat dalam buku yang berlainan.

Satu lagi perkara yang penting ialah untuk membolehkan memori dapat diproses dan disimpan dalam ingatan buat masa yang panjang dengan berkesan, ia harus dapat dikaitkan dengan pengetahuan sedia ada yang tersimpan dalam ingatan jangka panjang.

Ini bermakna kita perlu tahu pengetahuan anak-anak kita sekarang berada di mana tahap. Dan bukan hanya buat anggapan atas tahap pengetahuan dan kemampuan mereka dengan hanya berdasarkan pada umur mereka.

anak main berulang kali

Bagaimana kita tahu di mana pengetahuan mereka sekarang?

Kita boelh tahunya dengan memerhatikan macam mana tingkah laku mereka semasa berada dalam keadaan bebas dan tanpa sebarang tekanan. Kita boleh perhatikan mereka semasa mereka merasa selamat untuk menunjukkan diri mereka yang sebenar dan beroperasi dari pemikiran mereka sendiri. Semua ni tidak boleh diarahkan, dihukum, atau dipaksa.

Tetapi mengapa anak-anak saya enggan membuat worksheet berulang kali?

  1. Worksheet atau lembaran kerja tidak membawa sebarang makna kepada anak-anak anda pada masa itu.
  2. Worksheet tidak memenuhi pengetahuan mereka di peringkat ini.

Kesimpulan

Anak-anak kita memang tahu apa yang mereka perlukan untuk belajar secara semulajadi tanpa perlu dipantau oleh ibubapa selalu.

Tetapi sesetengah ibubapa memang suka tunjuk pandai dan ikut apa yang mereka ingat adalah baik untuk anak-anak mereka. Kita suka suruh anak-anak buat ikut cara kita yang kita sendiri pun tidak pasti sama ada ia adalah cara yang berkesan atau tidak.

Tetapi banyak kajian telah menunjukkan bahawa pengulangan adalah tingkah laku yang biasa terjadi pada masa kanak-kanak, dengan fungsi pengembangan fizikal dan mental. Selagi itu adalah tingkah laku berulang dengan keleluasaan dan fleksibiliti, pada dasarnya itu adalah tanda kesihatan fizikal dan mental biasa untuk anak-anak.

Melalui banyak latihan berulang, permainan berulang dan tingkah laku merangsang diri dalam situasi tertentu, kanak-kanak dapat terus memperkuat fungsi pembelajaran kognitif dan emosi mereka.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Recent Posts