Web Analytics

Cara Beli Tiket Airasia Online Dengan Murah

Jom pergi melancong bersama-sama dengan AirAsia! hehe. Kali ni saya ingin nak share dengan anda semua tentang cara untuk beli tiket flight dengan cara yang murah. Panduan ini sangat berguna untuk mereka yang ingin nak terbang dengan kos yang rendah.

Adakah anda tahu perbezaan antara Malaysia Airlines (MAS) dengan AirAsia? Dari segi harga tiketnya, MAS lebih mahal dari AirAsia kan? Sebab apa mahal? Sebab AirAsia merupakan syarikat penerbangan yang menawarkan tambang murah kepada pengguna mereka lah, kehkehkeh.

air asia airline
air asia airline

Dengan AirAsia kita boleh pilih servis yang kita nak. Macam yang akan aku tunjukkan ni, aku nak book tiket ke Penang. Untuk dapatkan harga serendah yang mungkin, aku tak check in bagasi sebab korang boleh bawa beg naik tapi tidak lebih dari 15kg, kalau lebih, terpaksa lah korang check in luggage.

air asia 1

1. Selepas pilih penerbangan, korang kena isi butiran peribadi dan korang boleh pilih nak daftar masuk bagasi atau tak. Aku tak bawa banyak barang, so jimat sikit duit. hehe Malah tu!

air asia 2

2. Kemudian, korang akan diberi pilihan untuk pilih tempat duduk. Tapi kena bayar RM30 WOW! mahal gak tu. Macam aku, tak nak bayar lebih so aku klik pada ikon seat tu. Ingat ye! kalau korang terus proceed tanpa remove selected seat tu, korang akan kena bayar RM30. Ramai yang tak perasan benda ni.

air asia 3

3. Insuran ni penting, tapi korang diberi pilihan nak ambil or tak. Aku rasa insyaAllah tak ada apa-apa berlaku lagi pun ke Penang je hehe. Kalau ke oversea kena lah kan. So kalau korang tak nak, klik je pada batal/cancel macam yang dibulatkan tu. Kemudian akan keluar satu pop-up, klik CANCEL jugak.

air asia 4

4. Kemudian korang boleh pilih perkhidmatan tambahan untuk SkyBus untuk ke LCCT. Boleh naik di KL Sentral atau One Utama. Diskaun sebanyak 35% kalau korang beli online.

Perjalanan ke LCCT dari KL Sentral (dan pulang) hanya dengan RM7.20 sehala dan RM14.40 bagi perjalanan pergi balik. Perjalanan ke LCCT dari 1Utama (dan pulang) hanya dengan RM11.99 sehala dan RM23.98 bagi perjalanan pergi balik. Bagi menaiki bas, anda hanya perlu mencetak dan menunjukkan jadual perjalanan di gerai Skybus atau di platform bas.

Klik di sini untuk jadual Skybus LCCT – KL Sentral.

Tapi aku tak amik la servis SkyBus ni, sebab dah ade driver hantar hehe. Lagi jimat 🙂

air asia 5

5. Ini lah jumlah penerbangan aku ke Penang. Murah kan? Naik bas ekspres 2x ganda kot kan? masa pun banyak terbuang. Dengan AA, walaupun tambang murah, namun tetap selesa. RM 29.00 ni merangkumi cukai airport RM6 dan caj bahan api RM10 je.

air asia 6

6. Then, proceed dengan pembayaran secara online. Jangan guna kad kredit, sebab ada caj. Tak pasti berapa caj dia. Macam aku, guna CIMB clicks je 🙂

Bulan Julai ni aku nak ke Phuket, harga tiket pergi balik RM168. Ada sesiapa yang nak ikut? hehehehe.

Tempah awal atau pada masa yang aneh

Anda perlu mempunyai nasib yang cukup bertuah untuk menempah Free Seat pada masa pelancaran promosi dari AirAsia. Server biasanya akan jadi terlalu sibuk.

Tetapi peluang untuk berjaya membuat tempahan dapat dipertingkatkan sekiranya anda buat tempahan pada waktu yang aneh seperti awal pagi, di pejabat (jangan kena tangkap oleh bos anda…), atau beberapa hari selepas semua orang sudah cool down sikit.

Untuk beberapa jualan terakhir, AirAsia telah melaksanakan sistem tunggu di mana anda menunggu server yang kurang sibuk sebelum anda dapat dibawa ke halaman tempahan. Pastikan anda mempunyai masa yang cukup untuk menunggu giliran anda semasa membuat tempahan.

Tempah dengan pakai Mobile Apps AirAsia

Anda mungkin boleh dapat free seat dengan membuat penempahan penerbangan cepat dengan menggunakan telefon bimbit anda. Anda boleh menggunakan aplikasi mudah alih “AirAsia” untuk memuat turun dan pasang aplikasi itu. Pilihan ini tersedia pada telefon/peranti Android, dan juga telefon/peranti iOS dan Apple.

Tempah dengan kumpulan yang kecil

Ini adalah satu perkara yang saya terbukti dengan sendiri buat banyak kali. Apabila anda menempah tempat duduk untuk ramai orang buat sekaligus, laman web ini akan memaparkan “SOLD OUT.” Tetapi apabila anda cuma menempah tempat duduk untuk satu atau dua orang, anda boleh mempunyai penerbangan yang sama (pesawat, hari dan masa yang sama).

Sebagai contoh, ada satu kali semasa promo, rakan-rakan saya dan saya telah menempah tiket ke Singapura. Terdapat 5 orang daripada kami. Setiap tarikh yang kami pilih, kami akan mendapat paparan SOLD OUT. Tetapi apabila kami cuba membuat tempahan untuk dua orang, tiba-tiba beberapa slot menjadi tersedia.

Jadi apa yang kami lakukan ialah menempah dua penerbangan dan kemudian rakan saya menempah penerbangan yang sama untuk tiga orang menggunakan telefon bimbit yang tidak sama. Semua 5 orang dari kami dapat terbang ke Singapurea dengan pesawat yang sama. Cuma tempat duduk yang tidak sama sahaja.

Artikel berkaitan:
Pengalaman melancong ke Singapura

Leave a Comment