Cina Cuti Melayu Susah

Saya baru-baru dimaklumkan bahawa Tahun Baru Cina dah akan tiba tak lama lagi. Jadi saya diberitahu untuk buat planning awal-awal dengan memastikan semua bekalan barang makanan untuk hotel yang saya kerja adalah cukup pada sepanjang cuti yang berlangsung nanti.

Kalau tiba raya cina, memang ramai orang yang rasa susah. Ini disebabkan taukeh sayur, taukeh ikan, taukeh beras dan segala taukeh akan tutup kedai mereka buat sementara dan pergi bercuti. Dari segi ini, boleh kita nampak ekonomi di negara ini memang banyak bergantung kepada orang cina.

kita malaysia

Pernah saya mengalami pengalaman di mana saya balik ke kampung saya baru ni dan perlu beli minyak. Tapi tak pernah saya sangka nak beli minyak pun boleh jadi sesuatu perkara yang susah walaupun saya ada duit.

Ceritanya adalah sebab kedai runcit di kampung saya hadkan pembelian minyak untuk sebungkus seorang. dan disebabkan pembekal minyak itu adalah orang cina dan dia telah pergi bercuti untuk seluruh Tahun Baru Cina.

Maka, tidak ada minyak dibekalkan kepada kedai runcit di kampung saya ni yang membuatkan semua orang di kampung tidak ada minyak untuk guna.

Bagi pasaraya lain, mereka juga kena paksa hadkan jualan minyak tu. Saya pergi ke pasaraya pula tengok minyak disorokkan bawah meja dan tidak mahu bagi beli juga. Dah banyak tahun macam ni dan memang susahkan kita semua orang.

Saya Bukan Anti Orang Cina

Jangan salah faham tentang apa yang saya ceritakan sebab saya bukan seorang yang anti orang cina. Tapi hakikatnya kita sedia maklum, kita masih lagi bergantung harap pada mereka untuk kebanyakan barangan keperluan harian kita. Kalau mereka ambil cuti panjang dan tutup kedai untuk sebulan, alamatnya kita akan mati tak makan sebab bekalan keperluan utama kita pada tauke “Wong”.

Bayangkan kalau mereka semua mogok tak mahu berniaga buat masa yang panjang, maka segala pasaran di negara ini akan jadi huru hara agaknya. Saya akui orang melayu kurang menceburi dalam bidang perniagaan membekal makanan dan ini sudah jadi satu yang kacau sikit dalam kehidupan kita.

Di hotel tempat saya bekerja tidak ada satu pun pembekal makanan yang tauke nya adalah orang melayu. Bagi saya orang melayu, mereka kurang menjalankan perniagaan berasaskan makanan. Kalau ada pun mereka buat sambil lewa atau mereka tidak segigih orang cina berniaga.

Melayu Memang Malas Sikit

Sememangnya kegigihan orang cina dalam bidang perniagaan patut dijadikan contoh oleh semua kaum melayu. Mereka memang rajin bekerja dan berusaha kuat untuk menjanakan keuntungan demi kehidupan mereka.

Jadi kita kena ubah mindset dan berani ambil risiko dalam bisnes. Juga kita perlu kerja rajin sikit. Sebab banyak orang yang saya nampak memang malas sikit. Rasa mereka macam bukan serius sangat untuk uruskan perniagaan mereka langsung.

Ada juga pendapat mengatakan kalau orang melayu tak ada, orang cina juga susah, kerana orang cina bergantung pada duit orang melayu. Contohnya dalam bulan puasa perniagaan orang cina sedikit terjejas akibat orang melayu berpuasa dan mereka(orang melayu) tidak pergi ke pasar seperti biasa.

Perkara macam inilah yang kita semua orang harus sedar. Di mana kedudukan sebenarnya orang melayu dalam sektor ekonomi. Terdapat ramai yang asyik bergaduh pasal politik tanpa ambil berat tentang ekonomi tapi ekonomi itu orang cina yg kuasai. Mereka gaut untung dan mereka hanya ketawakan kita saja dengan perangai tiada apa kita.

Walaubagaimanapun, di Malaysia memang kita semua saling perlu memerlukan. Tidak boleh kita salahkan kaum lain darinya maka akan pincanglah ekonomi negara ini.

Sikap Perniagaan Melayu Perlu Berubah

Ada di antara melayu yang bukan saja malas, tapi mereka jua berperangai acuh tak acuh. Mereka bekerja tanpa sebarang minat dan tidak melakukannya dengan baik. Sesetengah pemilik restoran juga suka mengambil yang mudah dan mereka cuma memberi sedikit perhatian kepada kualiti produk dan perkhidmatan mereka.

Banyak orang Melayu dalam industri perkhidmatan adalah berperangai seperti itu. Walaupun terdapat pengecualian, tetapi golongan seperti ini bukan banyak sangat.

Terdapat banyak kes di mana mekanik kereta tukar spare part kereta dengan menggunakan barang tiruan. Apabila mereka tidak peduli dengan pelanggan mereka, tidak hairanlah mengapa mereka menutup kedai selepas beberapa tahun.

Mereka tidak mengambil sebarang masalah untuk meningkatkan pengetahuan mereka tentang perniagaan, mereka menggunakan wang restoran mereka untuk membayar perbelanjaan peribadi mereka dan mereka menyalahkan orang lain apabila mereka gagal.

Ia adalah satu realiti yang tidak dapat dinafikan di mana ramai orang Melayu telah menjauhkan diri di dunia perniagaan dan perdagangan.

Ramai yang telah bangkit untuk menjadi ketua industri, memberikan kembali kepada masyarakat apa yang mereka boleh. Sudah tiba masanya untuk selebihnya untuk mengubah sikap mereka, atau menjadi abadi selama-lamanya.

Baca juga: Selamat Menyambut Hari Raya Aidil Adha

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *