Tutorial Mempromosikan Kad Bisnes Untuk Blogger

Mengetahui potensi dan cara untuk menghasilkan kad bisnes yang terbaik hanya sebahagian daripadanya. Pemilik blog harus tahu bagaimana untuk memberikan kad bisnes mereka kepada orang ramai.

kad bisnes

Justeru itu, artikel ini akan memberikan tutorial untuk kita tiru dan lakukan. Kemudian lihat sendiri bagaimana impaknya terhadap blog.

Sebelum itu, terdapat satu formula mudah yang perlu kita terapkan dalam pemikiran, sebelum mula mengikuti langkah demi langkah untuk mempromosikan kad bisnes. Formula itu adalah:

Lebih Banyak Kita Berikan Kad Bisnes, Lebih Tinggi Trafik Blog

Dengan kata lain, apabila kita berjumpa dengan kenalan lama atau baru, berikan sahaja kad bisnes. Formula ini juga menerangkan betapa pentingnya untuk kita bertemu dengan rakan-rakan sekeliling.

Justeru itu, gunakan tutorial di bawah untuk meningkatkan peluang bagi berjumpa dengan prospek-prospek baru.

Jangan lupa untuk berikan kad bisnes apabila berjumpa mereka. Ingat tujuan utama kita.

Lakukan Kajian Terhadap Acara Rasmi dan Tidak Rasmi

Layari laman web yang berkaitan untuk mengetahui acara rasmi dan tidak rasmi, yang dianjurkan oleh mana-mana individu atau organisasi. Pastikan ia berkaitan dengan niche kita. Contohnya, sekiranya kita membangunkan blog mengenai keindahan dunia Islam, kita boleh hadiri acara rasmi yang dianjurkan oleh pihak surau dan masjid seperti:

  • Ceramah perdana.
  • Bengkel solat sunat.
  • Bengkel persediaan sebelum, semasa dan selepas menunaikan umrah.

Apabila bertemu dengan pihak penganjur atau peserta, kenalkan siapa diri kita dan berikan kad bisnes kepada mereka. Sentiasa ingat tujuan utama, iaitu meningkatkan jumlah trafik blog dengan pemberian kad ini.

Selain itu, kita juga harus peka dan menyediakan pelan perancangan untuk menghadiri acara rasmi dan tidak rasmi mengikut tarikh yang ditetapkan.

Setiap Kali Jumpa Rakan Baru, Buat Muka Tidak Tahu Malu

Apabila rakan lama kita memperkenalkan rakan mereka, tebalkan muka, terus berikan kad.

Tidak. Itu bukan cara yang sepatutnya.

Sebagai manusia, komunikasi dan sudut pandang pertama perlu diutamakan. Jangan terlalu ghairah untuk memberikan kad sehingga terlupa untuk memperkenalkan diri kita terlebih dahulu.

Kecenderungan melakukan kesilapan ini akan menimbulkan rasa tidak selesa rakan baru terhadap kita. Oleh itu pastikan kita menggunakan skrip seperti ini, apabila bertemu dengan rakan baru.

“Hai, nama saya Firdaus. Ini adalah kad bisnes. Jika ada kesempatan, boleh lawat blog saya seperti yang tertera dalam kad ini. Ia berkaitan dengan informasi dunia keindahan islam.”

Jelaskan dengan padat, supaya rakan baru kita mudah untuk memahami tujuan kad bisnes itu diberikan.

Baca juga: 8 Cara Mempromosi Blog Anda Di Facebook Dengan Berkesan

Rahsia Viral – Kad Bisnes Cantik dan Unik

Siapa yang mahu kad bisnesnya dihebahkan dari mulut ke mulut?

Jika mahu, pastikan kita mencipta kad bisnes yang unik dan cantik di mata penerima. Untuk tujuan ini, kita boleh mengubahsuai reka bentuk kad yang terlalu umum. Misalnya:

  • Kad bisnes petak diubah menjadi bulat.
  • Kad bisnes berdakwat pencetak diubah menjadi dakwat pen.
  • Kad bisnes yang menerangkan diri sendiri diubah menjadi kalendar di bahagian belakang.

Apabila kad kita unik dan cantik, maka ia akan menjadi tarikan penerima untuk menghebahkan kad ini kepada rakan-rakan mereka. Sudahlah cara promosi kad bisnes ini memang mudah, ditambah pula dengan promosi viral secara percuma.

Dengan ini, mudah-mudahan tutorial ringkas ini dapat membantu kita untuk memberikan kad bisnes blogger kepada lebih ramai prospek. Siapa tahu, dengan cara ini sahaja sudah dapat meningkatkan 300% trafik di blog.

Fungsi Kad Bisnes Untuk Blogger – Cara Tidak Rasmi Mempopularkan Blog

“Hai, nama saya Shaharil. Saya bekerja sebagai konsultansi pemasaran untuk bisnes-bisnes kecil. Ini adalah kad bisnes saya. Sekiranya tuan ingin mengetahui bagaimana syarikat tuan dapat meningkatkan jualan mulai tahun hadapan, boleh hubungi saya.”

Perbualan di atas adalah contoh terhadap sebuah item yang diberi nama kad bisnes, atau business card. Sekiranya kita pernah bekerja untuk mana-mana syarikat kerajaan atau swasta, kita pasti pernah menghadapi situasi di atas. Ya, kita akan memperkenalkan diri. Kemudian memberikan kad bisnes kepada prospek.

Tujuannya? Untuk membina hubungan dengan prospek. Kemudian menjadikan ia sebagai pelanggan tetap syarikat kita.

Baik, itu adalah fungsinya terhadap syarikat. Bagaimana pula untuk blogger? Adakah kad bisnes ini dapat kita manfaatkan dalam dunia promosi konvensional?

Kad Bisnes Tidak Terhad Kepada Golongan Profesional

Tanggapan kad bisnes hanya untuk golongan profesional dan syarikat korporat adalah tidak betul. Ini kerana kad bisnes juga boleh dijadikan sebagai medium untuk meningkatkan trafik, dan kredibiliti sesebuah blog.

Sebagai contoh, dalam sehari kita berjumpa dengan 5 orang rakan baru, dan memberikan kepada mereka kad bisnes kita yang mempunyai alamat blog. Dalam masa 30 hari, kita akan memperoleh 150 pelawat baru.

Dalam masa setahun, kita bakal memperoleh sekitar 54,000 pelawat. Ini merupakan satu jumlah yang besar berbanding cara promosi kita yang mudah untuk dilakukan.

Namun begitu, sebelum membuat keputusan untuk mencari syarikat percetakan bagi mencetak kad bisnes kita, kriteria-kriteria di bawah perlu dipatuhi terlebih dahulu.

Sila Upah Desainer Kad Bisnes

Ya, kita memang mempunyai skil asas untuk mereka bentuk kad bisnes. Tetapi kad bisnes yang biasa-biasa desainnya, serta tidak mempunyai keunikan dari segi persembahan dan keunikan hanya akan menjatuhkan reputasi blog kita.

Justeru itu, cari desainer atau pereka grafik yang mempunyai pengalaman yang luas dan upah mereka. Meskipun ia memerlukan sedikit bayaran, namun pelaburan ini berbaloi untuk jangka masa panjang. Apabila kita mempunyai kad bisnes yang cantik, kita sendiri akan lebih yakin untuk menghulurkannya kepada prospek.

Memilih Syarikat Percetakan Kad Bisnes yang Berkualiti

Selesai desain kad bisnes, langkah seterusnya adalah memilih syarikat percetakan kad bisnes (business card printing company) yang mempunyai reputasi baik, dan menyediakan servis yang berkualiti.

Kita tidak mahu kad bisnes yang mempunyai desain yang cantik dicetak pada kertas yang lembik, mudah koyak dan mudah remuk. Pastikan kad bisnes kita tebal, tidak mudah koyak dan menggunakan matte laminate.

Justeru itu, lakukan survey terlebih dahulu sebelum membuat keputusan untuk mencetak kad bisnes. Lihat juga hasil kerja syarikat sebelum ini dan lakukan sedikit kajian, untuk mengetahui respon pelanggan sebelumnya menerusi forum, Facebook dan sebagainya.

Adakah Tuan dan Puan Sudah Mempunyai Kad Bisnes Untuk Blogger?

Pasti ada segelintir pembaca blog ini sudah mempunyai kad bisnes untuk blog mereka. Bagi yang sudah ada, mohon kongsikan elemen-elemen yang kita letakkan pada kad bisnes. Antaranya adalah:

  • Nama penuh.
  • Nombor telefon.
  • Alamat blog.
  • Alamat rumah.
  • Logo.

Adakah terdapat elemen lain yang kita terlepas pandang?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *