Tutorial Cara Menggoreng Puri dan Bakwan Misoa

Wah! Tajuk entri tak ingat. Mengalahkan tajuk entri blogger taraf mak mak yang selalu post macam-macam resepi tu.Haha..jangan marah ye Kak Yanmie.. 🙂

Ok, sapa cakap geng blogger abah-abah ni tak pandai menggoreng puri?Kadang-kadang tu malas je nak tunjuk bakat yang terpendam kat isteri.Kang takut isteri tak jadi nak ke dapur pulak lepas dah tahu yang suaminya ni pandai menggoreng.

Ceritanya macam ni.

Malam tadi mak budak-budak ni ada terlibat dengan kempen derma darah di Kolej Jururawat Kuantan.Kalau siang-siang budak-budak nurse ni ada yang puasa, jadi tak boleh la senang-senang nak ambik darah diaorang. Jadi, geng-geng Tabung Darah HTAA ni pun dah buat arrangement dengan pihak pengurusan Kolej Jururawat Kuantan supaya satu kempen derma darah dapat diadakan di kolej tersebut pada waktu malam. Stok darah perlu dipenuhkan sebagai persediaan di musim perayaan nanti.

Lepas habis kempen derma darah, wife saya terpaksa stayback di makmal pula bagi tujuan pemprosesan dan saringan darah-darah tersebut. Pukul 6 pagi tadi baru sampai rumah.Jadi saya biarkan dia tidur lena-lena.

Pagi tadi, lepas budak kecik dua orang ni bangun, Hana Arissa menunjukkan reaksi lapar.Sampai dua tiga kali buka peti ais mencari sesuatu.Bila masuk je kali keempat, saya terus buat keputusan drastik.

Saya mesti memasak!

Mula-mula saya ingat nak buat cucur bawang dengan ikan bilis.Tapi bila fikir fikir balik saya selalu buat cucur tak menjadi. Cucur tu jadi keras. Jadi, bila dok kelebek barang-barang dalam peti ais, akhirnya jumpa satu adunan tepung lebihan daripada wife saya masak puri masa berbuka semalam.Okeh..cantik..jadi keputusannya saya akan menggoreng puri.

persediaan bahan

Saya pernah tengok wife saya dok gelek gelek adunan tepung tu kat atas papan putih ni. Jadi, saya pun buat la benda yang sama macam wife saya buat tu. Sambil-sambil tu saya dah panaskan minyak di dalam kuali. Bila dah siap gelek-gelek tepung tu, minyak pun dah panas, saya masukkan adunan tepung yang dah dilenyek tadi.

goreng puri 1

Nak goreng puri ni, minyak perlu banyak dan panas.Barulah puri tu akan terapung elok je kat dalam kuali. Sambil-sambil tu kita jirus-jirus la minyak kat bahagian atas puri tu supaya puri menjadi kembung.

goreng puri 2

Alih-alihkan dan kemudian angkat.Okeh..dah siap.

goreng puri siap

Haha..tengok tu. Ada yang kecil dan ada yang besar.Kecil besar puri tu bergantung masa kita dok gelek-gelek tu. Puri yang saya buat ni tak cantik.Tetapi cukuplah untuk mengenyangkan perut dua orang anak yang sudah siap sedia menunggu di meja makan waktu tu.

Kalau nak tahu betapa sedapnya puri yang babah budak-budak ni goreng, boleh lihat dua gambar di bawah. Budak-budak tidak pernah menipu kan..dan sesebuah gambar itu pula cukup untuk menceritakan segala-galanya.

Saya cuma bagi tutorial cara menggoreng puri sahaja. Bab cara penyediaan adunan untuk membuat puri saya tidak tahu. Semuanya sudah siap dibancuh oleh isteri. Nanti bila saya dah tahu, saya akan up entri tutorial cara membuat puri pula.

Resepi Bakwan Misoa

Wahai, anda boleh cuba resipi bakwan misoa ini .. boleh buat bekal si kecil sekolah.

Resepi Bakwan Misoa
Resepi Bakwan Misoa

bahan-bahan yang perlu disediakan:

  • 1 bungkus misoa, rebus kemudian ditoskan.
  • 2 biji telur ayam, kocok lepas.
  • 2 batang sosis, potong sesuai selera.
  • Garam dan lada secukup rasa.
  • Minyak untuk menggoreng.

Cara membuat:

Campurkan semua bahan hingga merata, siapkan cetakan bulat. Panaskan minyak, kemudian tuang adunan ke acuan tambah sosej diatasnya lalu goreng hingga kekuningan, angkat lalu tiriskan. Hidangkan dengan sos sambal / tomato.

Tips: Agar cetakan tidak melekat, panaskan terlebih dahulu. Selamat mencuba.

Artikel berkaitan:

One Comment on “Tutorial Cara Menggoreng Puri dan Bakwan Misoa”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *