Web Analytics
Tutorial Cara Menggoreng Puri dan Bakwan Misoa

Tutorial Cara Menggoreng Puri dan Bakwan Misoa

Wah! Tajuk entri tak ingat. Mengalahkan tajuk entri blogger taraf mak mak yang selalu post macam-macam resepi tu.Haha..jangan marah ya para pembaca yang disayangi.

Ok, siapa cakap geng blogger abah-abah ni tak pandai menggoreng puri? Kadang-kadang cuma mereka malas saja  nak tunjuk bakat yang terpendam kat isteri. Sebab takut nanti isteri tak jadi nak ke dapur pulak lepas dia tahu yang suaminya ni pandai menggoreng.

Ceritanya macam ni.

Malam tadi mak budak-budak ni ada terlibat dengan kempen derma darah di Kolej Jururawat Kuantan. Kalau siang-siang budak-budak nurse ni ada yang puasa, jadi tak boleh la senang-senang nak ambik darah diaorang.

Jadi, geng-geng Tabung Darah HTAA ni pun dah buat arrangement dengan pihak pengurusan Kolej Jururawat Kuantan supaya satu kempen derma darah dapat diadakan di kolej tersebut pada waktu malam. Stok darah perlu dipenuhkan sebagai persediaan di musim perayaan nanti.

Lepas habis kempen derma darah, isteri saya terpaksa tinggal di makmal pula bagi tujuan pemprosesan dan saringan darah-darah tersebut. Pukul 6 pagi tadi baru sampai rumah. Jadi saya biarkan dia tidur lena-lena tanpa nak kacau dia.

Pagi tadi, lepas budak kecik dua orang ni bangun, mereka menunjukkan reaksi yang mereka sudah lapar dan nak makan. Sampai dua tiga kali buka peti ais mencari sesuatu untuk makan. Bila masuk je kali keempat, saya terus buat keputusan drastik di mana saya memutuskan untuk memasak!

Mula-mula saya ingat nak buat cucur bawang dengan ikan bilis. Tapi bila fikir-fikir balik saya selalu buat cucur tapi gagal dan tidak pernah menjadi. Cucur yang saya masak selalu jadi terlalu keras dan tidak dapat dimakan pula.

Jadi, bila dok kelebek barang-barang dalam peti ais, akhirnya jumpa satu adunan tepung lebihan daripada isteri saya masak puri masa berbuka semalam. Dalam hati saya bercakap, okay, cantik ni, terdapat sesuatu yang boleh saya sediakan sekarang. Jadi keputusan akhirnya ialah saya akan menggoreng puri untuk jadi makanan hari ini.

persediaan bahan

Saya pernah tengok isteri saya dok gelek-gelek adunan tepung tu kat atas papan putih yang seperti ditunjuk di gamabr di atas ni. Jadi, saya pun buat la benda yang sama macam apa yang isteri saya buat tu. Sambil-sambil tu saya dah panaskan minyak di dalam kuali. Bila dah siap gelek-gelek tepung tu, minyak pun dah panas, saya masukkan adunan tepung yang dah dilenyek tadi ke dalam kuali.

goreng puri 1

Apa yang saya tahu adalah jika nak goreng puri ni, minyak mesti perlu banyak dan panas. Dengan itu barulah puri tu akan terapung elok je kat dalam kuali. Sambil-sambil tu kita jirus-jirus la minyak kat bahagian atas puri tu supaya puri menjadi kembung.

goreng puri 2

Dengan guna masa yang bukan banyak sangat, bolehlah alih-alihkan puri tu dan kemudian angkat dan taruh dalam satu pinggang. Okay, ini saja, makanan masakan saya sudah siap.

goreng puri siap

Haha..tengok tu. Ada yang kecil dan ada yang besar. Kecil besar puri tu bergantung masa kita dok gelek-gelek tu. Puri yang saya buat ni tak cantik. Tetapi cukuplah untuk mengenyangkan perut dua orang anak yang sudah siap sedia menunggu di meja makan waktu tu.

Kalau nak tahu betapa sedapnya puri yang babah budak-budak ni goreng, boleh saya lihat reaksi dari muka anak-anak saya. Budak-budak tidak pernah menipu kan..dan apa yang ditunjukkan di muka mereka itu pula cukup untuk menceritakan segala-galanya bahawa mereka memang menikmati dengan masakan saya ni. Hehe…

Saya cuma bagi tutorial cara menggoreng puri sahaja. Bab cara penyediaan adunan untuk membuat puri saya tidak tahu. Semuanya sudah siap dibancuh oleh isteri. Nanti bila saya dah tahu, saya akan up entri tutorial cara membuat puri pula.

Resepi Bakwan Misoa

Selain daripada puri yang diperkenalkan tadi, sekarang saya nak berkongsi bersama anda untuk cuba menyediakan resipi bakwan misoa ini .. boleh buat bekal si kecil sekolah.

Resepi Bakwan Misoa
Resepi Bakwan Misoa

Bahan-bahan yang perlu disediakan:

  • 1 bungkus misoa, rebus kemudian ditoskan.
  • 2 biji telur ayam, kocok lepas.
  • 2 batang sosis, potong sesuai selera.
  • Garam dan lada secukup rasa.
  • Minyak untuk menggoreng.

Cara membuat:

  • Campurkan semua bahan hingga merata, siapkan cetakan bulat untuk isi bahan campuran yang sudah siap disediakan tu.
  • Lepas tu, panaskan minyak dalam kuali dan tuang adunan ke acuan tambah sosej diatasnya.
  • Seterusnya, goreng bakwan misoa ni hingga ia menjadi kekuningan. Boleh tutupkan api.
  • Angkat kesemuaan keluar dan lalu tiriskan. Masakan bakwan misoa ni sudah siap.
  • Boleh anda hidangkan dengan sos sambal atau sos tomato untuk tambah cita rasa atas masakan ini.

Tips: Agar cetakan tidak melekat, adalah baik untuk anda panaskan terlebih dahulu. Itu saja. Selamat mencuba.

Artikel berkaitan:

1 thought on “Tutorial Cara Menggoreng Puri dan Bakwan Misoa”

Leave a Comment