Trend Fesyen Dalam Jilbab

Seorang wanita Islam perlu menutup badan sistem mereka dengan pakaian yang betul. Jilbab menyampaikan keperibadian dan gaya yang tertentu untuk wanita Muslim.

Ia adalah kot jubah penuh panjang yang digunakan dalam pelbagai potongan kain dan gaya melalui hasil buatan dari wanita di Asia Tengah. Ia meliputi badan kecuali kulit, tangan, muka dan kaki, dan bertindak dengan tujuan salad Islam berpakaian yang tepat.

Muslim Jilbab

Jilbab boleh diperolehi dalam pelbagai gaya. Ia boleh didapati dengan jilbab yang ada dompet, atau yang termasuk hud atau songket. Ia mungkin mempunyai kerupaan yang lengkap atau kira-kira setengah panjang dengan kelihatan yang canggih.

Motif, motif sulaman dan aksesori lain juga mewujudkan trend yang menarik untuk wanita Islam dan menjadikannya dengan pelbagai kekayaan dan kegayaan.

Unsur-unsur atau corak tumbuhan adalah secara amnya di bahagian bawah atau di atas lengan. Hiasan tambahan juga boleh didapati yang berfungsi sampai ke kaki pakaian.

Kebanyakan Jilbab tidak menutup kepala, pakaian sambungan atau hijab biasanya dipakai untuk bersepadan dengan pakaian serta memenuhi keperluan pakaian Islam.

Biasanya, Jilbab yang disepadankan dengan tudung boleh menjadi kelihatan pakaian keseluruhannya jadi lebih trendy dan bergaya. Jenama yang popular atau hijabs biasa boleh digunakan untuk memberi anda sesuatu pakaian yang berbeza tapi masih kukuh dengan gaya.

Jilbab boleh berbeza dari segi warna dan pakaian tekstur untuk menyesuaikan diri dengan kesukaan anda. Jilbab yang diperbuat untuk tujuan sebagai pakaian kasual harus gelap di rayon krep sebab fabrik ini adalah kukuh dan mudah untuk basuh.

Viscose adalah satu lagi pilihan yang baik untuk bahan-bahan pakaian kerana ia mengandungi rupa seperti sutera. Banyak cetakan dan warna yang menarik boleh didapati dalam kain yang unik ini, dan ia tahan lama. Georgette adalah salah satu pilihan bijak lagi untuk jadi kain yang boleh direka untuk jadi baju jamuan.

Motif kecil dan sulaman sempadan yang elegan boleh hasilkan jahitan yang menarik dan juga boleh jadikan anda kelihatan lebih muda apabila anda memakainya.

Walau bagaimanapun, untuk mempunyai satu pakaian formal bagi anda menghadiri majlis, manik-manik halus, oval dan Diamantes boleh digunakan untuk membuat hiasan baju dan menjadikan Jilbab anda bersinar.

Antara Jilbab trend fesyen yang terkini adalah rekaan pada warna hitam atau mungkin kuning crepe berbuih sutera. Ini boleh disulamkan melalui garis leher di samping ke depan dengan beberapa post berkilat atau mungkin seperti sutera yang lain, ikatan kain di lubang masuk membuat mereka mula kelihatan unik dan canggih.

Bell bottom atau jenis sarung bawah juga telah menerima sambutan yang baik kebelakangan ni. Di samping itu, Jilbab yang menggiurkan bawah memberikan kelihatan yang cantik juga.

Satu lagi jenis adalah trim dalam gaya jubah Asia tulen. Pakaian fesyen yang direka dengan bawah berombak agak disukai oleh ramai orang di rantau ini. Ia menyampaikan pandangan yang baru untuk keseluruhan keindahan apabila digabungkan ke dalam gaya pakaian tu.

Jenis King Gown bersama-sama dengan lengan kandang tambahan memberikan kelihatan seperti orang kaya, tabiat berwarna-warni di lengan kelihatan indah. Belenggu berkilat dan memakai tali pinggang menjadikan gaya rutin bagi Jilbab.

Banyak juga yang menggunakan Diamantes atau manik-manik yang dianggap fabulously elegan. Reka bentuk keretakan gaun dalam 2 belah pihak di samping perhiasan budaya memberikan paparan tradisional untuk Jilbab anda.

Pilihan kain, kesepadanan warna dan struktur melabelkan rupa yang akan menentukan kecantikan pakaian itu. Semasa membeli Jilbab, anda perlu pilih dengan teliti untuk membuat perbelanjaan yan bijak. Dengan itu, anda bukan saja akan dapat sesuatu pakaian yang sesuai dan anda gemari, anda juga akan jimatkan wang buat masa yang sama.

Dari Hijab Ke Abaya

Agama Islam merangkumi wanita dalam harga diri yang sangat tinggi dan kod pakaian Islam untuk wanita adalah bertujuan untuk melindungi dan memelihara maruah dan kehormatan seseorang wanita yang beragama Islam.

Tatakelakuan yang diarahkan oleh budaya Islam adalah untuk menggalakkan berpakaian dan bertingkah laku sederhana. Mereka selalu mengingati dalam fikiran bahawa pakaian wanita Islam direka dengan maruah ranap, kesopanan dan rasa hormat.

Jenis Pakaian Wanita Muslim Yang Berlainan

Hijab

Apabila kita bercakap mengenai pakaian Islam, pakaian pertama yang wujud dalam fikiran kita adalah Hijab. Hijab adalah perkataan yang paling banyak digunakan dalam hal yang mengenai meliputi rambut atau tutup aurat dan fabrik yang digunakan dikenali sebagai tudung.

Tujuan hijab adalah untuk menutup kepala dan dada seseorang wanita. Pada mulanya tudung cuma dipakai oleh wanita yang memeluk agama Islam sahaja. Tetapi kini populariti hijab adalah meluas di negara-negara barat juga.

Wanita dari segala agama suka memakai hijab yang diperbuat dalam warna dan design yang berlainan untuk dipadankan dengan pakaian seorang wanita.

Jilbabs

Jilbab adalah pakaian yang panjang dan longgar dan ia lebih biasa dikenali sebagai jubah di rantau ini. Ia direka khas untuk wanita Islam moden di mana sahaja. Pakaian panjang ini dapat menutupi seluruh badan seorang wanita, kecuali tangan dan muka.

Seorang wanita Muslim biasanya memakai hijab atau tudung bersama jilbabs untuk menutup kepala dan leher mereka. Dengan evolusi dari masa ke masa, beberapa perubahan telah dibuat dalam jilbabs untuk membuat mereka modishly sederhana untuk wanita moden.

Niqab

Niqab merupakan satu lagi pilihan pakaian Islam bagi wanita. Ia adalah gabungan tudung kepala dan selendang yang meliputi seluruh wajah wanita kecuali mata.

Ia secara umumnya mempunyai design yang mengalir dari atas sampai ke pertengahan belakang untuk menutup rambut wanita dan ia boleh menutup pertengahan dada di hadapan juga. Walaupun majoriti ulama bersetuju bahawa hijab adalah wajib, hanya minoriti daripada mereka mengatakan bahawa niqab juga wajib.

Burqa

Kebanyakan orang keliru dengan perbezaan antara niqah dan hijab dan mereka menggunakannya secara bertukar ganti dengan cara yang tidak betul. Niqah sepatutnya menutup muka kecuali mata, manakala burqa menutupi keseluruhan tubuh badan seorang wanita dari kepala hingga ke kaki. Burqa dianggap sebagai tudung untuk penyembunyian badan yang paling keseluruhan dalam agama Islam.

Abaya

Abaya adalah pakaian maxi dress direka dengan teliti untuk memenuhi keperluan seorang wanita Muslim. Ia merupakan satu simbol budaya dan agama kerana ia merangkumi tubuh seorang wanita. Tetapi selain daripada itu, pakaian abaya juga dianggap sebagai kenyataan fesyen diikuti bukan sahaja oleh wanita Islam tetapi juga oleh wanita di semua negara-negara barat.

Wanita Islam pada dasarnya mencari pakaian yang boleh meluahkan ciri-ciri kesederhanaan mereka. Jadi, pakaian wanita Islam diperbuat dengan fesyen sederhana supaya wanita boleh mempunyai tahap liputan yang lebih banyak.

Trend Jilbab Modern Dari 7 Hijaber Paling Inspiring

Trend Jilbab Modern – Memakai hijab atau dulu yang lebih sering disebut sebagai tudung memang sudah menjadi perkara yang tidak aneh lagi buat masa sekarang ini. Dulu wanita yang memakai tudung atau hijab kesan penampilannya tidak bersalah atau bahkan ada sebutan kampungan.

Tapi pada masa ini, trend Jilbab modern dan kreasinya berjaya membawa gaya baru dari rakan-rakan muslimah dalam memakai tudung. Trend ini tidak lepas dari hasil karya dan inspirasi teman-teman muslimah. Diantaranya ada 7 rakan muslimah yang kreasinya dalam membuat trend jilbab modern makin diminati, siapa mereka?

1. Dian Pelangi

Wanita kelahiran Palembang dengan nama asal Dian Wahyu Utami ini adalah icon fashion para hijabers di Indonesia. Hampir semua style yang direka oleh pereka utama di “Dian Pelangi Company” ini diikuti oleh para hijabers Indonesia.

Tahun 2012 lalu, ia meliris buku pertamanya yang berjudul “Hijab Street Style” yang mengandungi foto-foto muslimah yang beliau ambil dari pelbagai penjuru bandar di Indonesia, Kuala Lumpur, Singapura. Fakta unik mengenai Dian Pelangi adalah senang bermain bola sepak dan menjadi penjaga gol sewaktu kecilnya.

2. Rizki Amelia (Iymel)

Seorang fashion stylist yang bekerja untuk Dian Pelangi ini cukup popular di Instagram. Followernya kini sudah mencapai 38,000. Fashion Iymel kerap kali dijadikan acuan para hijabers.

Iymel juga mempunyai Olshop sendiri bernama Iymelsayshijab yang menjual berbagai macam scraf, pashmina, dll. Iymel ternyata bergelumang dengan dunia hijab baru baru ini, kira-kira tahun 2012. Yang menarik adalah dia selalu mempunyai prespektif bahawa fesyen itu tidak memerlukan bajet yang besar. Yang penting adalah mic and match yang kreatif.

3. Siti Juwariyah

Blogger muslimah yang cukup popular ini ternyata seorang hijabers! Seorang yang berbakat dalam bidang reka bentuk dan photography ini adalah wanita biasa tapi fashionable dengan gaya berbusananya.

Siti sudah memulakan hobi photography nya sejak SMA. Berterusan di dunia perkuliahan, ia memilih jurusan DKV, dan akhirnya berlanjutan hingga sekarang. Kini siti sudah mempunyai brand shawl sendiri, Kaffah, yang selalu menjadi incaran para hijabers, sold out dengan sangat cepat. “You can not buy fashion, fashion is about taste”.

4. Suci Utami

Ibu dari bayi lucu bernama Kenza ini adalah pelopor pashmina. Ia mula dikenali ramai orang semenjak menceburi dunia blogger hijab. (www.suciutami.com).

Suci Utami

Such! adalah salah satu perniagaan online yang dimiliki oleh Suci Utami ini. Koleksinya mengandungi busana busana muslim berbahan kaus. Oh iya, sekadar maklumat, ciri khas gaya berbusana Suci Utami ini adalah busana bertindan.

5. Jezmine Zaidan

Wanita bertubuh kecil ini adalah pecinta gaya hijab yang colourfull dan vintage. Bermula dari seorang fashion blogger, kini ia sudah mempunyai butik sendiri bernama The Old Blossom Box.

Dunia hijab mula diceburinya sejak ia secara tidak sengaja diwajibkan memakai hijab di sekolahnya. Hingga akhirnya terbiasa dengan hijab. Banyak yang tertarik pada wanita satu ini, kerana gayanya yang sweet dan vintage dikenakan pada tubuh mungilnya.

6. Hana Tajima

Dengan stailnya yang moden, mualaf kacukan Jepun-Inggeris ini berjaya memikat hati dunia fashion muslim. Blognya, stylecovered seringkali menjadi acuan para blogger muslimah dengan gayanya yang casual. Siti Juwariyah adalah salah satu penggemar Hana Tajima.

Ciri khas Hana ini adalah kegunaan pashmina yang bertindan. Terlihat dari produk produk yang bergaya layers (terkumpul) dari labelnya sendiri yang bernama “Maysaa”. Hana adalah icon fashion dunia dengan style yang elegan namun tetap sederhana.

7. Yuna Zarai

Berbeza daripada icon fesyen wanita wanita diatas yang terkenal melalui media sosial, Yuna Zarai adalah seorang penyayi dan song writer asal malaysia. Disini lah ia mula dikenali di dunia fashion muslim.

Ia menunjukkan kepada dunia entertainment bahawa seorang penyanyi tidaklah harus seksi, tapi justru menutup auratnya dengan betul.

Bagaimana, sudah punya inspirasi sendiri mengenai jilbab modern? Atau mau mengikuti jejak rakan-rakan muslimah diatas?

Selamat mencuba.

Baca juga:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *