Tempat Makan Best di Padang

Saya ingin memberitahu anda semua bahawa untuk bulan yang lepas, saya telah pergi ke Padang untuk makan bersama ahli keluarga saya? Oleh kerana saya sedikit rajin hari ini, maka saya akan buatkan sikit entri kepingan gambar percutian tersebut berserta dengan tempat-tempat menarik yang boleh anda lawati masa kelak ketika berkunjung ke sana.

Semoga catatan pengalaman yang saya kongsi ini dapat memberi sedikit manfaat kepada anda semua.

Sebelum Mulakan Perkongsian Saya

Okey, sebelum saya mula melabuhkan layar cerita pengembaraan yang panjang ini, apa kata anda pergi basuh muka, dan lepas tu tenyeh rumpai laut ke muka anda dulu. Bukan untuk apa, cuma saya risau kalau anda tertidur semasa baca entri ni. Walaupun bukan panjang sangat, tapi belum pernah saya sendiri sangka boleh tulis entri yang bagi saya adalah sepanjang seperti ni.

Balik ke topik entri ini, sepanjang berada di Padang, ada beberapa restoran dan gerai makan yang sempat kami kunjungi. Tetapi sebenarnya dalam banyak-banyak kedai tu, hanya ada 3 tempat makan yang saya rasa adalah best yang ingin saya syorkan pada anda semua.

Tempat Makan Yang  Syorkan

3 tempat makan ini adalah Rumah Makan Lamun Ombak di Kota Padang, Rumah Makan Pak Datuk di Padang Panjang dan juga Kedai Nasi Pauh Piaman.

Yang lain tempat makan bukannya tak sedap, cuma ianya tak berapa nak kena dengan anak tekak saya. Lagipun ketiga-tiga restoran ni memang best dengan makanan yang dihidangkan.

Restoran Lamun Ombak Padang
Restoran Lamun Ombak Padang
Restoran Pak Datuk
Restoran Pak Datuk

Kalau anda tanya saya macam mana bestnya makanan di restoran ini. Hah, memang susah bagi saya menyatakan dalam perkataan, apa yang lebih baik adalah anda datang ke sini dan cuba sendiri.

nasi padang lamun ombakThis photo of Lamun Ombak is courtesy of TripAdvisor

Tempat makan ini saya menawarkan pilihan lauk-pauk ala Indonesia iaitu dihidangkan secara show off di atas meja makan pelanggan. Memang meriah kelihatan. Antaranya terdapat pinggan gulai ikan, rendang daging, Ikan berlado, naga bakar, tenggiling rebus, dan lai-lain. Pilihan memang banyak sampai saya pun tidak tahu nak mula makan apa dulu.

Apa yang paling best adalah bila dapat tengok kegigihan cik abang ni bawa pinggan mangkuk untuk berisi lauk-pauk.

nasi padang rumah pak datuk
sumber foto: nasi padang rumah pak datuk

Kiranya anda dibenarkan untuk mencekik apa sahajalah yang ada di atas meja tu. Macam apa yang kami buat hari tu, kami dapat habiskan juga 6 atau 7 jenis lauk yang berharga ratusan ribu Rupiah. Macam orang kaya yang bayar untuk makan mewah. Tapi tak dapat kisah dengan banyak sebab memang sedap punya pasal semua lauk pauk yang  disediakan.

Macam banyak bagus untuk karnivor dan pencinta makanan, betul? Jangan anda gelak kepada saya. Kita memang serius ni untuk makan yang terbaik.

Makan Apa Yang Berkenan Saja

Tapi kalau anda rasa tak nak makan banyak, atau anda memang tengah berdiet untuk kuruskan badan hari tu, maka anda boleh makan lauk yang anda berkenan sahaja. Selebihnya boleh ditinggalkan atas meja saja.

Sebab kalau nak tau, lauk-pauk tu bukan untuk diperhabiskan. Ini bermakna anda boleh bagi balik makanan tu, selagi ianya tidak berusik. Taklah nanti membazir dan kena bayar bil yang mahal-mahal.

Tarikan Restoran

Satu yang menarik mengenai restoran ini ialah anda akan berasa seperti bercuti di Selangor ketika berada di dalam restoran ni. Malah sepanjang berada di tempat makan tu juga saya sempat berkenalan dengan beberapa orang Malaysia yang tengah makan bersama tours guide mereka masing-masing.

Sebelum berkelana ke destinasi seterusnya, saya singgah sebentar ke gerai berhampiran untuk membeli sekilo 2 keripik tempatan sebagai stok tenaga untuk memuaskan nafsu bershopping nanti. Cukuplah kot 2 kilo. Jika beli dengan banyak-banyak nanti, simpan celah mana.

Hah… tang ni saya yakin, mesti ada di antara kalian yang tak kenal menatang alah ni kan? Meh saya mai habaq, inilah dia Keripik yang dikenali sebagai Keripik Sanjai. Ho ho ho… yang ni tak payah ko duk usha kat Pasar Selayang. Memang takde punya.

Keripik Sanjai
sumber foto: Keripik Sanjai

Oh ye, sebelum terlupa saya ingin berkongsi lagi bersama anda tentang beberapa tips makan best untuk anda. Berikut adalah tips yang perlu anda hafal sebelum pergi melancong ke sana.

1. Jangan sampai termakan daging kelinci (arnab) kerana harga untuk makanan ini adalah sedikit mahal.
2. Jeruk bermaksud limau. Jadi kalau anda nak pesan minuman air limau, anda perlu pandai-pandailah tukarkannya kepada jus jeruk.
3. Anda boleh pesan makanan dan lauk yang anda nak makan sahaja. Tak payah serabutkan meja makan dengan pinggan mangkuk yang bertimbun.

Artikel berkaitan:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *