Orang Tua Jangan Malu Tuntut Ilmu!

Salam!

Tuntut ilmu tu wajib bagi orang islam, tidak kira sama ada tua, muda, kecil dan besar. Kenapa tiba-tiba boleh keluar statement ni?.Jawapanya disini.

Zaman Dah Tukar Dengan Banyak

Zaman sekarang serba canggih ada laptop, computer, handphone ada smart phone dan berbagai lagi. Kalau nak dibandingkan dengan 20/30 tahun yang lepas memang jauh beza. Masa aku kecik dulu pun dah umur 16 tahun baru berpeluang nak tengok dan pegang, itu pun dah rasa bangga tak terhingga, balik rumah terus cerita kat mak yang anak mak ni belajar computer tapi hakikatnya baru belajar on switch dan shutdown computer.

Lepas habis sekolah jangan harap nak sentuh computer,bukan nya apa sebab pada masa tu tak ada cyber cafe dan pada masa tu kalau ada computer kat rumah dah dikira golongan kaya dan memang canggih orang tu.

Sehinggalah sekarang yang mana sama baya umur memang agak kurang bab computer ni, ada yang segan, takut nak cuba dan lebih dasyat lagi malu! sebab dah tua dan sangat malu nak bertanya. Ada kah wujud di dunia orang yang macam ni? Memang banyak sangat!!!

Aku dapat belajar computer pun dari office, sebab aku nak kena hantar report kat boss, belajar excel, words, powerpoint dengan sendiri, tak ada ambik mana-mana kelas khas untuk belajar. Pada masa dalam dok terkial-kial nak menaip kalau tak faham atau tak tahu selamba jer tanya orang yang lebih muda dari aku, nak malu buat apa kan nanti diri sendiri yang susah.

Semua Orang Pun Boleh Jadi Guru Kita

Tak salah orang tua belajar dari orang muda. Sebab dulu kami orang-orang lama(wah lama ker)tak ada peluang nak belajar bab computer apatah lagi bab blog nih. Seriously aku belajar sendiri macam mana nak buat blog lepas tu barulah pergi cari ilmu sendiri.

Rata-rata banyak orang muda yang ada blog hebat-hebat, blog cantik, siap dengan widget2 canggih. Tapi aku tak malu nak tanya pada orang muda macam mana dorang buat, sebab ilmu ni tidak terhad kepada sesiapa, siapa pun boleh belajar orang tua atau muda. Siapa belajar dia pandai itu jer prinsip hidup aku.

Kalau kita bertanya pada orang muda pun tak ada pun dorang nak kutuk malah mereka lebih menghargai kerana meraka rasakan mereka dah kongsikan ilmu dengan orang yang lebih tua.

Mahathir Mohamadsumber foto: Aliran.com

Kalau aku sendiri pun ada Pak Haji umur 55 tahun nak tanya pasal nak buat akaun Facebook, dengan rasa bangganya menunjuk ajar sampai Pak Haji pandai berchatingg dengan Mak Aji..silap2 Pak Haji tu bagi line berchating dengan anak dia wuhaaa…<— gatal ehh..

Kesimpulan nya Orang Tua jangan malu, takut, segan nak menuntut ilmu dengan orang Muda!

Bayangkan Tun Doktor Mahathir. Dah umur 90 lebih lagi dapat jadi perdana menteri yang ke-7 untuk negara kita. Beliau merupakan panduan yang paling baik untuk semua orang. Tidak pernah beliau berhenti belajar walaupun dan melanjat ke umur yang sudah tua ni. Patutlah kita semua belajar dengan Tun Mahathir ini.

Jadi sama ada kita usia tua atau muda, memang tiada batasan bagi kita dalam menuntut ilmu. Yang tua belajar ilmu moden, yang muda belajar ilmu kuno. Ilmu kuno tu juga boleh banyak membantu untuk meningkatkan pengetahuan kita.

Artikel berkaitan:
Tawan bakal menantu guna ilmu hitam

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *