Web Analytics

Belalang Goreng Dari Kampung

Salam Syaaban untuk semua, malam tadi kami sekeluarga menikmati hidangan klasik lagi tradisional yang mungkin susah untuk dijumpai pada zaman sekarang ni. Hidangan klasik itu adalah belalang goreng!

Belalang goreng berempah ni datang dan dikirim khas dari ibu saya di kampung sana memandangkan masa balik kampung bulan mei hari tu tidak sempat nak merasa.

Hidangan Kegemaran Kami Adik Beradik

Belalang goreng ni sebenarnya antara hidangan yang digemari kami adik beradik semasa kecil lagi. Kebetulan adik saya baru balik dari kampung dan terus dia bawakan belalang goreng tradisional ni untuk dirasa serba sedikit.

belalang goreng
belalang goreng

Zaman sekarang ni memang susah sikit makan belalang goreng ni, pasal bekalan belalang sukar diperolehi, masa balik kampung bulan mei hari tu pun tak jumpa belalang di pasar, jenuh mencari tak ada. Kalau ada pun sekejap sahaja terus kehabisan stok.

belalang goreng 2

Berdasarkan pengalaman saya, bukan semua masyarakat melayu biasa dengan memakan belalang goreng ni, isteri saya pun sejak berkahwin dengan saya saja baru dapat dia terima dan merasa belalang goreng.

Sebelum tu dia cuma dengar cerita yang dicakap oleh saya saja. Rasanya kalau kat dalam estet saya tinggal ni memang tak kan jumpa lah belalang goreng. Sebabnya nak cari seekor belalang pun susah kat sini. Apa yang ada semua cuma batu-batu saja.

Belalang Berasal Dari Sawah dan Bendang

Belalang ni sebenarnya belalang yang ditangkap dari kawasan sawah atau bendang. Saya lupa pula nak tanya berapa harganya sekilo yang dijual di pasar. Sebelum digoreng, kenalah buang sayapnya dulu dan juga certain parts dari anggota belalang tu.

Belalang ni digoreng secara berempah dan adunan rempah itulah yang membuatkan rasanya begitu unik dan sedap. Mungkin anda tidak setuju dengan masakan seperti ini tetapi ia memang yang paling sedap bagi kami adik beradik.

Crunchy! Bila makan belalang goreng ni juga akan terus teringat zaman kanak-kanak. Yang mana kami adik beradik selalu berebut nak makan belalang ni. Ada kenangan dan nostalgia jugak untuk makanan ini.

belalang goreng 3

Malam tadi semasa dihidangkan belalang goreng ni, anak-anak aku langsung tak sentuh benda ni, siap cakap “eh abah apa ni, boleh ke abah makan belalang ni?”. Bila disuruh cuba mereka pun tak mahunya langsung. Tapi cuba kalau bagi  mereka KFC atau McD, bukan main lajunya mereka dapat habiskan.

Selamat Untuk Mula Makan Serangga Dengan Belalang

Menurut orang-orang yang memakan serangga, mereka memberitahu bahawa bagi seseorang yang mula cuba makan serangga, belalang merupakan serangga yang paling senang dimakan.

Belalang boleh ditambah ke atas kebanyakan makanan, dimasak, atau dimakan dengan mentah. Belalang boleh membantu orang-orang mengatasi rasa meluat untuk makan makhluk hidup yang kelihatan seperti raksasa kecil.

Industri Serangga Semakin Popular

Menurut entomophagist Meghan Curry dari Bug Vivant, beliau berkata bahawa masa dulu serangga yang boleh dimakan bukanlah satu idea akademik di Amerika Syarikat. Tetapi kebelakangan ini, industri makanan serangga telah berkembang dengan pesat.

Terdapat banyak usahawan baru yang melibat dalam industri makanan serangga dan menjadikannya satu industri yang baru yang boleh beruntung dengan wang yang banyak.

Terdapat Banyak Serangga Yang Boleh Dimakan

Banyak serangga termasuk belalang yang boleh dimakan oleh kita manusia. Namun serangga biasanya tidak dilihat sebagai makanan dalam budaya kita. Tetapi, di negara-negara seperti Cambodia, Thailand, Myanmar dan Vietnam, memang penduduk di negara-negara ini banyak suka makan serangga.

Manual kelangsungan tentera menunjukkan bahawa serangga adalah makanan alternatif yang paling baik. Pakar pemakanan juga melaporkan kebanyakan serangga adalah baik untuk kesihatan anda.

Ada orang yang katakan bahawa tidak ada cara yang lebih mesra untuk mengenali alam semulajadi di bumi ini. Apa yang paling baik untuk kita lakukan adalah mengendalikannya dengan tangan kosong dan bahkan, makan serangga yang kita temui.

Bagi pengetahuan anda, kebanyakan serangga memang boleh dimakan dengan selamat. Apa yang anda perlu buat adalah buka minda anda dan juga mulut anda.

Bandingkan rasa dan tekstur serangga dengan makanan biasa yang lain

Bayangkan seekor lobster merosot ke saiz seekor kumbang. Adakah mereka benar-benar kelihatan berbeza? Tidak semestinya. Itu kerana udang, ketam, udang karang dan lobak semuanya adalah arthropod, di mana mereka adalah seperti serangga, labah-labah dan kalajengking.

Apa kesamaan untuk semua makhluk-makhluk ini ialah mereka mempunyai kulit luar yang keras yang memberi mereka penampilan bersilang dan terlindung.

Bagi perniaga serangga, mereka sering menyerupai keserupaan sedemikian untuk memastikan anda tahu memang tiada perbezaan antara ketam dan serangga. Sekiranya anda suka makan ketam atau udang, tidak ada sebab anda tidak larat nak makan serangga.

Artikel berkaitan:
Tiba masanya untuk ganti nasi dengan ubi kayu

Leave a Comment