Web
Analytics

Adakah Blog Akan Jadi Usang Tidak Lama Lagi?


Terdapat semakin banyak orang yang berusaha menjana wang dalam talian melalui blog. Terdapat berjuta-juta siaran post yang disiarkan setiap hari. Ini mengakibatkan semakin sukar untuk blogger mencari niche untuk membina blog baru sebab niche yang popular akan dipenuhi dengan cepat.

blogging jadi usang

Oleh itu, ada sebilangan blogger mula tertanya-tanya bagaimana rupa blog dalam 10 tahun kemudian? Adakah orang akan beralih ke jenis perniagaan lain dalam talian seperti saluran YouTube atau lain? Adakah kaedah ini akan berjaya dalam 10 tahun?

Buat masa ini, blogging masih dapat menjanakan duit bagi seorang blogger yang rajin. Tetapi, seiring berjalannya waktu, terlepas dari kenyataan bahawa semakin banyak orang yang bersaing dalam talian dan semakin ramai orang yang mendapat pengajaran tentang blogging, persaingan jadi semakin hebat.

Saya tahu beberapa niche baru akan muncul pada masa depan, tetapi secara keseluruhan, nampaknya ia akan semakin sukar untuk berjaya dalam blog. Jadi macam mana kita menanganinya?

Jumlah maklumat dalam talian semakin besar, kebanyakan orang termasuk saya berjuang untuk menyerap segalanya dan blogger mencari cara untuk menjadikannya lebih cekap. Sebenarnya, kandungan visual biasanya diserap lebih cepat daripada teks.

Ramai orang rasa lebih mudah untuk belajar sesuatu dari video daripada bahan bertulis. Oleh itu, soalan yang cukup tepat adalah, adakah blog seperti yang kita ketahui dan memberikan kandungan bertulis secara umum, akan menguntungkan di masa depan?

Sekiranya pemikiran ini pernah terlintas di fikiran anda dan anda ingin tahu pendapat orang lain mengenai perkara ini, kita boleh membuat perbincangan lebih lanjut.

Sejarah Teknologi Informasi

Untuk memikirkannya dengan tepat ,seseorang perlu mempertimbangkan sejarah teknologi informasi dan bagaimana kedatangan teknologi baru telah mempengaruhi penggunaan kita.

Adakah TV menghalang orang daripada membeli dan membaca buku? Adakah internet menghalang pengguna untuk menggunakan TV? Media apa yang dipengaruhi sepanjang perkembangan ini? Bagaimana mereka berubah dari masa ke masa?

Bina Jenama

Saya bersetuju dengan orang lain untuk menganggapnya tulis blog dan membina jenama atasnya dan bukan hanya bina satu blog yang umum saja.

Saya fikir masa depan penciptaan kandungan blog adalah dalam memahami platform baru yang akan muncul. Barang seperti virtual reality akhirnya akan mempunyai platform muncul untuk membuat penciptaan kandungan semudah membina laman web.

Sekiranya anda mempunyai jenama blog yang mantap, ia akan lebih mudah untuk beralih dari masa ke masa bergantung pada perhatian yang seterusnya.

Jadi adalah bijak untuk kita bina jenama untuk blog kita, dan bukan hanya sebuah laman web yang umum sahaja.

Adakah blogging akan mati akhirnya?

Ia mungkin berlaku dan secara terang-terangan, ada beberapa tanda amaran yang membuat saya gugup. Tetapi adakah anda tahu? Saya sudah ada fikiran seperti ini 10 tahun yang lalu dan saya sangat gembira kerana saya tidak membiarkannya masuk ke dalam fikiran saya.

Pemasaran internet sentiasa berubah. Dulu ramai yang buat forum, lepas tu tukar ke blog, dan semakin ramai yang mula buat Youtube video sekarang. Ada juga yang tumpu atas Facebook,Instagram dan Tik Tok. Jadi, apa yang saya tahu adalah internet akan terus berubah dari masa ke masa, tetapi ia akan selalu ada platform baru yang muncul untuk kita layari.

Blogging telah banyak berubah sejak kebelakangan ini. Ia pernah merupakan sesuatu perkara biasa bagi orang untuk mempunyai blog kegemaran mereka baca setiap pagi. Sekarang ia sudah berubah, tetapi kami masih membuat blog baru yang membawa berribu-ribu tontonan halaman dan menjanakan pendapatan dari iklan.

Jadi, dalam fikiran saya, blog adalah tempat yang saya masih mampu untuk menghabiskan masa dan usaha atasnya. Adakah ia akan berubah pada masa akan datang? Mungkin, dan kemudian kita akan menyesuaikan diri dan mengusahakan apa sahaja yang baru.

Anda merupakan seorang yang bijak untuk mengemukakan soalan ini kerana anda tidak mahu ketinggalan. Dapatkan khalayak anda, ikuti hubungan anda dengan mendapatkannya di pelbagai platform (e-mel, youtube, media sosial, podcast, dll) dan kemudian anda tidak perlu risau sekiranya ada perubahan.

Bukan Semua Negara Bergerak Bersama

Kita harus ingat bahawa seluruh dunia tidak bergerak dengan kadar yang sama. Masih ada banyak negara di dunia ini yang bukan lagi negara maju.

Pencarian kandungan blog dan maklumat teks akan terus meningkat seiring dengan seluruh dunia yang semakin tersambung ke Internet. Walaupun negara maju mungkin beralih ke cara penggunaan konten yang berbeza, negara-negara yang kurang maju mungkin baru saja mulai mengguna internet.

Persoalannya ialah bagaimana ia akan tetap menguntungkan untuk blogger yang tulis blog? Adakah pulangan pelaburan berbaloi untuk menyasarkan pembaca ini?

Saya rasa ia akan dibuat untuk orang yang membuat kandungan yang bertumpu perhatian di negara-negara ini sendiri. Mungkin tidak begitu banyak bagi seseorang yang bertumpu di negara maju.

Kita sudah dapat melihat masalah ini dengan blogger yang mempunyai 40-50% traffic dari negara lain memperolehi pendapatan iklan yang agak rendah berbanding dengan traffic dari negara maju.

Kami juga dapat melihat perbezaan dalam enjin carian di mana Google tidak begitu matang di negara-negara yang kurang maju berbanding dengan negara maju seperti Amerika Syarikat.

Evolusi Akan Berterusan

Dalam jangka masa 20 tahun, pasti akan ada evolusi besar bagaimana kandungan post disampaikan kepada pembaca.

Adakah orang masih akan melayari laman web atau blog untuk mendapatkan jawapan, panduan dan maklumat yang panjang mengenai soalan khusus dalam 5 tahun? Saya akan bertaruh kebanyakan orang masih akan perlukan.

Adakah anda perlu mengurus dan memperbaiki laman web anda secara berterusan untuk memastikan laman web ini sesuai dengan keperluan reka bentuk dan teknologi terkini? Ya. Tetapi saya fikir orang terlalu cepat berfikir bahawa teknologi selalu melonjak.

Sebilangan besar masa selama beberapa dekad teknologi merayap secara bertahap. Buku adalah cara untuk menyebarkan maklumat untuk masa yang lama.

Kini maklumat ini berasal dari ensiklopedia topikal mendalam yang terdapat di blog.

Saya tidak melihat apa yang akan menggantikannya pada asasnya dalam beberapa tahun akan datang.

Baca juga: Teknik Pastikan Blog Selalu Update dan Segar Sepanjang Zaman

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Recent Content